EPN-V2

KDK2010 Kunst, formidling og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Dissemination and Experiments
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske og teoretiske ferdigheter. Det praktiske arbeidet i emnet kombineres med kunst- og formidlingsteori.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I. Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra begynnelsen av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelsen av fagteori står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Gruppearbeid (felles praksisprosjekt): Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper og er direkte knyttet opp til praksisfeltet i kunst og formidling.

Prosjekt 3: Utforskning og eksperimentering II. Gruppearbeid: Prosjektet bygger videre på Utforsking og eksperimentering I og gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra midten av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelse av fagteori står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 4: Formidlingstekst. I prosjektet arbeides det med ulike former for formidlingstekster.

Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

Anbefalte forkunnskaper

Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord +/- 10 % basert på erfaringer fra arbeidet med veiledningsforløpet på egen arbeidsplass (arbeidskrav, 2. semester) og veilederrollen generelt.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny/utsatt eksamen kan studentene levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave med ny oppgaveformulering. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
  • har innsikt i kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utforske og eksperimentere i ulike kunstneriske prosesser
  • kan velge ut, og bruke, egnede strategier i kunstnerisk, skriftlig og muntlig formidling
  • kan formidle kunst til valgt målgruppe
  • kan bruke estetiske virkemidler og relevant teori i egne prosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i form av kunstnerisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Prosjekt 1: Found Objects. Utforskning og eksperimentering I (individuelt arbeid):

  • Et kunstnerisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
  • En akademisk tekst som er knyttet til det kunstneriske arbeidet (1200 ord +/-10%).
  • En utstilling

Prosjekt 2: Formidling gjennom filosofiske samtaler (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling gjennom filosofiske samtaler, med utarbeidelse og gjennomføring av et eget formidlingsdesign
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet)

Prosjekt 3: Postmoderne strategier. Utforsking og eksperimentering II (gruppearbeid):

  • Et kunstnerisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det kunstneriske arbeidet.

Prosjekt 4: Formidlingstekst: Individuelt arbeid med

  • en formidlingstekst på 200 ord (+/-10%).

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Vurdering og eksamen

Et individuelt eksamensprosjekt (mappe) som består av følgende deler som utarbeides i sammenheng.

  • Et kunstnerisk arbeid
  • En utstillingstekst (200 ord +/- 10%).
  • En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).

Karakter gis ut fra en samlet vurdering av dette.

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av praksislærerfunksjonen i møte med barnehagelærerstudenter og som veileder av ansatte i barnehagen
  • omfattende kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
  • avansert kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger og spesialisert innsikt i maktforhold og etiske utfordringer og dilemmaer i ulike veilederroller, deriblant praksislærerfunksjonen
  • inngående kunnskap om barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanning og om individuelle og kollektive læringsprosesser i møte med barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • på en selvstendig måte analysere, planlegge, begrunne og gjennomføre veiledningssamtaler og et veiledningsforløp for å fremme studenters og barnehagemedarbeideres individuelle og kollektive læringsprosesser
  • analysere eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
  • gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters utvikling av profesjonskompetanse
  • kritisk analysere barnehagen som læringsarena for studenters og medarbeideres læringsprosesser og bidra til utvikling av et profesjonelt læringsfellesskap i barnehagen med høy etisk standard i det pedagogiske arbeidet
  • vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske veiledningsarbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere veisøkeres læringsprosesser med utgangspunkt i barnehagelærerutdanningens mandat og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver
  • reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og barnehagelæreres profesjonelle utvikling
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning tilknyttet praksislærerfunksjon på nye områder i barnehagen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
  • bidra til utvikling og kritisk refleksjon om praksislæreren som en viktig aktør i barnehagelærerutdanning og praksisfelt

Sensorordning

Se omtale av praksis i programplanen

Emneansvarlig

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Formålet med arbeidskravene er å fremme faglig utvikling i veilederrollen, samt å gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Intensjonen med fagsamtalen knyttet til arbeidskravet i første semester er å bidra til å legge et grunnlag for denne faglige utviklingen ved å etablere en relasjon mellom faglærer og medstudenter i basisgruppen.

Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på egen arbeidsplass og i basisgruppen. Veiledningssamtalene dokumenteres med logger. Loggene danner utgangspunkt for skriftlige arbeidskrav gjennom studiet.

  1. semester:
  • Ett skriftlig notat som bygger på logger fra deltakelse i øvelser eller veiledning på egen arbeidsplass. Omfang: 1200 ord +/- 10%.
  • Det skriftlige notatet danner grunnlaget for en påfølgende fagsamtale i basisgruppe med faglærer. Samtalen foregår digitalt og har et omfang på om lag 120 minutter.

Det skriftlige notatet og fagsamtalen vurderes samlet.

  • En individuell skriftlig fagtekst som bygger på en transkripsjon av et 10 minutters utdrag av en veiledningssamtale på egen arbeidsplass. Omfang: 1200 ord +/-10%.

2. semester:

  • En individuell skriftlig fagtekst hvor studenten skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere et lengre veiledningsforløp på egen arbeidsplass med studenter eller kollegaer. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
  • Arbeidskrav i gruppe. Basisgruppen skal presentere og belyse et selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen/veilederrollen. Presentasjonen skal være for medstudenter og lærere. Omfang: 15- 20 minutter.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfellet med fagansvarlig for studiet.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn to dager medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.Studenter må selv ta kontakt med fagansvarlig dersom de overstiger dette fraværet.

I tillegg forventes deltakelse i basisgruppenes møter mellom samlingene, blant annet for å arbeide med gruppearbeidskravet.