Programplaner og emneplaner - Student
KDK1700 Kunst eller design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art or design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er et emne der grensene mellom kunst og design undersøkes. Studentene velger seg et allerede eksisterende tredimensjonalt objekt, for eksempel en gjenstand, fra design- eller kunsthistorien. Denne gjenstanden undersøkes gjennom tegning ved bruk av digital programvare. Videre skal studenten finne frem til relevant teori om objektet som er valgt.
Anbefalte forkunnskaper
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk
- kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
- kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
- kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
- skal kunne anvende relevant programvare
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler kunnskap om forhold som kan fremme og hemme aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet. Dette omfatter individuelle forhold, men også samfunnsmessige utfordringer knyttet til å skape inkluderende arenaer i samfunnet. Arbeidslivet er en viktig arena i samfunnet hvor disse utfordringene kommer til uttrykk. Hovedfokus i emnet er å lære studentene og finne frem til, sammenstille og vurdere kunnskap som grunnlag for utvikling av ergoterapeutiske intervensjoner. Studentene skal utføre systematiske litteratursøk, vurdere forskningslitteratur kritisk og gjøre en kunnskapsoppsummering på et tematisk område som de selv avgrenser.
Studentene kan arbeide videre med tematikk fra dette emnet når de senere tar emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som ergoterapeut.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan bruke relevant forskningslitteratur for å belyse muligheter og begrensninger i hverdags- og arbeidsliv
- kan identifisere kunnskapshull i ergoterapi basert på gjennomgang av relevant forskningslitteratur
- kan utvikle forskningsspørsmål/problemstillinger som adresserer viktige kunnskapshull
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre systematiske litteratursøk etter forskningslitteratur som er relevant for utvikling og evaluering av intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
- kan oppsummere forskningslitteratur som har relevans for individers deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
- kan anvende kunnskap om samproduksjon i forskning og involvering av brukere
Generell kompetanse
Studenten
- kan finne, vurdere, oppsummere og formidle forskningskunnskap til medstudenter, kolleger og allmennheten
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er organisert i to ukesamlinger á fem dager. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave relatert til et selvvalgt tema. En intensjon med oppgaven er å gjøre en kunnskapsoppsummering av tema som senere kan bli fokus for masteroppgaven. På ukesamlingene presenterer studentene hjemmeoppgavene og får kommentarer fra medstudenter og faglærer. Den skriftlige oppgaven danner grunnlaget for eksamensoppgaven.
Vurderingsuttrykk
Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 3500 ord ekskludert referanseliste.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått, har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneansvarlig
Bestått/ikke bestått.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAERGD4000 Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv, 20 stp.