Programplaner og emneplaner - Student
KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Dissemination in digital media
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i ulike digitale medier og programvare egnet for bruk i fagområdet kunst og formidling.
Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.
Emnet har følgende innhold:
- Grafisk layout i kunst og formidling
- Digital bildeproduksjon
- Digital presentasjon
- Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emner:
KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser
KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om digitale medier og bruk av ulike programvarer i digital formidling
Ferdigheter
Studenten:
- kan benytte ulike digitale programmer i arbeid med kunst og formidling
- kan presentere og formidle et budskap digitalt
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer til ulike digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrett i forhold til digitale bildeuttrykk
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer og veiledning knyttet opp til emnets deler beskrevet under Innhold. Hensikten med emnet er å utvikle den enkeltes digitale kunnskaper, ferdigheter, og uttrykksevne.
Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i emnet (se også punktet Arbeidskrav) både munlig og skriftlig, og at studentene tilegner seg teoretiske- og praktiske ferdigheter gjennom diskusjoner, selvstudium og praktisk arbeid.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av et praktisk, digitalt prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. De to delene vurderes samlet. Eksamen gjennomføres individuelt.
Eksamensresultatet kan påklages.
1. Praktisk, digitalt prosjekt
Studenten skal utvikle et praktisk, digitalt uttrykk knyttet opp til emnets innhold.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige refleksjonen skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte1500 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen skal enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamensprosjektet vurderes til Bestått - ikke bestått .
Sensorordning
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra IKT og medieproduksjon som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8-10 trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen
Ferdighet
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8-10 trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan vurder, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte relevant innhold innenfor IKT og medieproduksjon tilpasset ungdomstrinnet
- kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.