Programplaner og emneplaner - Student
KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to artistic processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det arbeides kunstnerisk og teoretisk med menneskekroppen.
Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstneriske prosesser. Gjennom ulike format får studenten øving i å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent og inngår i grunnlaget for mappevurdering:
- 3 laboratoriearbeider i gruppe a 4-7 studenter
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
- har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
- har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike metoder for idéutvikling
- kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
- kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Tekniske installasjoner i bygninger er avhengig av elektrisitet og automatikk for optimal funksjon og emnet tar sikte på å gi studenten en grunnleggende innføring i dette. Innen automasjon finner man blant annet direkte digitale kontrollere (DDC) som ved hjelp av programvare og bus-systemer styrer komponenter i VVS-anlegget. Det finnes et utall teknikker som kan knytte sammen funksjoner mellom systemer for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg og disse teknikker betegnes Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner (ITB).
Vurdering og eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- Ohms lov, Kirchoffs lover og elektriske kretser.
- oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer og sikkerhet i elektriske nett,
- elektriske motorer som brukes innen ventilasjonsanlegg og vannbåren varme anlegg.
- styrestrøm og hovedstrøm, DDC og PLS.
- fornybare energikilder som sol- og vindkraft
- bygningsautomasjons- og systemintegrasjon i bygg og smarte byer.
- styring og reguleringsteknikk innen inneklima, energi og effekt inkludert stabilitetsanalyse av reguleringssystemer.
- ITB-rollen (NS3935) og faglig ledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450)
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og løse problemer i elektriske kretser
- forstå oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer, inkludert spenningsnivåer, komponenter og beskyttelsesutstyr
- bruke DDC- og PLS-systemer til å kontrollere elektriske anlegg
- om Electromagnetic Compatibility (EMC)
- prosjektere, programmere og driftsette et enkelt IoT anlegg
- forstå prinsippene for fornybare energikilder, inkludert sol- og vindkraft
- vurdere mulighetene for å bruke bygningsautomasjon for å forbedre energieffektiviteten og komforten i bygg og smarte byer
- anvende styrings- og reguleringsteknikk til å forbedre inneklimaet og energieffektiviteten i et bygg
- planlegge og gjennomføre overtakelse av tekniske anlegg i bygg
Generell kompetanse
Studenten har:
- evnen til å identifisere og løse problemer på en effektiv måte, samt reflektere over egen læring og utvikling
- evnen til å kommunisere effektivt samt samarbeide effektivt i team
- evnen til å analysere informasjon samt trekke konklusjoner og tilpasse seg endringer
Sensorordning
To sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
Forelesninger og øvinger. Forelesninger på campus og på nett.
Studentaktiv læring som gi studentene muligheten til å lære på egenhånd. Dette gjøres gjennom lesing, video, oppgaver og quiz. Men også diskusjoner, prosjektarbeid og praktisk arbeid.
Emneoverlapp
Individuell mappevurdering. 10 innleveringer (læringsnotater, video)
Ny og utsatt eksamen, eller dersom studenten har levert til stryk, må studenten levere læringsnotater og videoer inn på nytt innen frist for ny/utsatt eksamen.
Eksamensresultat kan påklages.