EPN-V2

KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to artistic processes
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det arbeides kunstnerisk og teoretisk med menneskekroppen.

Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.

Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstneriske prosesser. Gjennom ulike format får studenten øving i å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.

Anbefalte forkunnskaper

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent og inngår i grunnlaget for mappevurdering:

  • 3 laboratoriearbeider i gruppe a 4-7 studenter

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
  • har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
  • har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke ulike metoder for idéutvikling
  • kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
  • kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Tekniske installasjoner i bygninger er avhengig av elektrisitet og automatikk for optimal funksjon og emnet tar sikte på å gi studenten en grunnleggende innføring i dette. Innen automasjon finner man blant annet direkte digitale kontrollere (DDC) som ved hjelp av programvare og bus-systemer styrer komponenter i VVS-anlegget. Det finnes et utall teknikker som kan knytte sammen funksjoner mellom systemer for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg og disse teknikker betegnes Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner (ITB).

Vurdering og eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • Ohms lov, Kirchoffs lover og elektriske kretser.
  • oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer og sikkerhet i elektriske nett,
  • elektriske motorer som brukes innen ventilasjonsanlegg og vannbåren varme anlegg.
  • styrestrøm og hovedstrøm, DDC og PLS.
  • fornybare energikilder som sol- og vindkraft
  • bygningsautomasjons- og systemintegrasjon i bygg og smarte byer.
  • styring og reguleringsteknikk innen inneklima, energi og effekt inkludert stabilitetsanalyse av reguleringssystemer.
  • ITB-rollen (NS3935) og faglig ledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og løse problemer i elektriske kretser
  • forstå oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer, inkludert spenningsnivåer, komponenter og beskyttelsesutstyr
  • bruke DDC- og PLS-systemer til å kontrollere elektriske anlegg
  • om Electromagnetic Compatibility (EMC)
  • prosjektere, programmere og driftsette et enkelt IoT anlegg
  • forstå prinsippene for fornybare energikilder, inkludert sol- og vindkraft
  • vurdere mulighetene for å bruke bygningsautomasjon for å forbedre energieffektiviteten og komforten i bygg og smarte byer
  • anvende styrings- og reguleringsteknikk til å forbedre inneklimaet og energieffektiviteten i et bygg
  • planlegge og gjennomføre overtakelse av tekniske anlegg i bygg

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evnen til å identifisere og løse problemer på en effektiv måte, samt reflektere over egen læring og utvikling
  • evnen til å kommunisere effektivt samt samarbeide effektivt i team
  • evnen til å analysere informasjon samt trekke konklusjoner og tilpasse seg endringer

Sensorordning

To sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneansvarlig

Forelesninger og øvinger. Forelesninger på campus og på nett.

Studentaktiv læring som gi studentene muligheten til å lære på egenhånd. Dette gjøres gjennom lesing, video, oppgaver og quiz. Men også diskusjoner, prosjektarbeid og praktisk arbeid.

Emneoverlapp

Individuell mappevurdering. 10 innleveringer (læringsnotater, video)

Ny og utsatt eksamen, eller dersom studenten har levert til stryk, må studenten levere læringsnotater og videoer inn på nytt innen frist for ny/utsatt eksamen.

Eksamensresultat kan påklages.