EPN-V2

KARDI6300 Helsekommunikasjon og digital samhandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Communication and Digital Interaction
Studieprogram
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Bestått - ikke bestått.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for evaluering av kommunikasjon for å bedre effektivitet av kommunikasjonstiltak
  • drøfte hvordan kultur, helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner
  • gjøre rede for bruk av teknologi og digitale løsninger i oppfølging av pasienten med kardiologisk sykdom
  • drøfte helseinformasjonsystemer og utviklingstrender for eHelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i helsekommunikasjon
  • reflektere over og kritisk analysere egen profesjonelle rolle i relasjon og samhandling med bruker/pasient og pårørende
  • tilpasse kommunikasjonsstrategier og bruk av digitale verktøy i profesjonell samhandling med den enkelte bruker/pasient, pårørende og annet helsepersonell
  • bruke relevante etiske retningslinjer og lovgivning knyttet til helsekommunikasjon og digital samhandling
  • anvende digital samhandling som sentrale redskap i behandling og helsehjelp til pasienter med hjertesykdom

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til velferdsteknologiske løsninger
  • analysere relevante problemstillinger om kvalitet og pasientsikkerhet fysisk og digitalt

Arbeids- og undervisningsformer

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap om smertens nevrobiologi og nevrofysiologiske grunnlag tilsvarende Bachelorgrad for helseprofesjoner.

Vurdering og eksamen

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4110 Begynneropplæring 1

Emne 2: Begynneropplæring i matematikkdidaktikk

•Tre sentrale temaer i emnet er:

•Lekende og utforskende læring i matematikk

•Motivasjon og mestring

•Tilpassa opplæring og vurdering

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap i matematikkdidaktisk forskning med relevans for begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen
  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy
  • har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori knyttet til ulike analoge og digitale læringsressurser
  • har inngående kunnskap om digitalisering i matematikkfaget i et skole- og samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og lede ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
  • kan analysere og kritisk vurdere læringsressurser med relevans for matematikkfaget
  • kan trekke inn matematikkfaglige dimensjoner i en tverrfaglig sammenheng, for eksempel i arbeid med bildebøker
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte
  • kan gi læringsfremmende tilbakemeldinger som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere og argumentere for ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
  • kan reflektere rundt motivasjon, tilpassa opplæring og vurdering i matematikk i et mangfoldig klasserom
  • kan reflektere over matematiske perspektiver i begynneropplæringen på ulike arenaer på skolen, i hverdagen, ute og inne

Emneoverlapp

Se fagplanen.