Programplaner og emneplaner - Student
KARDI6100 Kardiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cardiology
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kardiologi er en medisinsk spesialitet som omfatter medfødte og ervervede sykdommer i hjertet og sentrale blodkar. Forebygging, diagnostikk, behandling av og rehabilitering ved kardiologiske sykdommer er sentralt. Emnet gir en omfattende innføring i kardiologi, der blant annet undersøkelsesmetoder, fysiologi, koronarsykdom, hjertesvikt, arytmier, medfødte hjertefeil, sykdommer i hjerteklaffene og kardioonkologi inngår.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert innsikt i sirkulasjonssystemets oppbygning og funksjon
- har inngående kunnskap om betydning av kjønn og etnisitet relatert til hjertesykdom for å sikre likeverdige helsetjenester for alle grupper i samfunnet
- kan drøfte kardiovaskulære risikofaktorer og betydningen av ernæring og fysisk aktivitet i forebygging, behandling og rehabilitering av kardiologiske sykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende fysiologisk grunnkunnskap i væske- og elektrolyttbalanse, syre- og basebalanse, nyrefysiologi og lungefysiologi
- kan anvende kunnskap innenfor fagområdet kardiologi, med spesialisert innsikt i kardiologiske sykdommer og tilstander, undersøkelsesmetoder, overvåkning av hjertets elektriske aktivitet, behandling, epidemiologi og multimorbiditet
- kan anvende kunnskap innenfor generell farmakologi, legemiddelbehandling, bivirkninger og interaksjoner relevant for pasienten med kardiologisk sykdom
- kan tolke resultater relevant i overvåkning og kartlegging av den pasienten med kardiologisk sykdom, herunder prøvesvar, respiratorisk og sirkulatorisk status, syre-base balanse og kardiovaskulær risiko
- kan beskrive kliniske observasjoner knyttet til sirkulasjon og respirasjon og kan benytte relevante sjekklister i oppfølging og behandling av pasienten med kardiologisk sykdom
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede og gi anbefalinger relevant for pasienten med kardiologisk sykdom i et livsløpsperspektiv
- kan kommunisere relevante problemstillinger innenfor kardiologi
Arbeids- og undervisningsformer
Ressursforelesning, seminar, nettbaserte arbeidsformer, selvstudier og gruppearbeid. Emnet vil være samlingsbasert på campus og bestå av to samlinger à 1 uke, med noen ukers mellomrom.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Digital flervalgstest, med minimum 60% riktig svar
- Praktisk test i tolkning av respiratorisk og sirkulatorisk status (pulsoksymetri, blodtrykk og EKG)
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 t.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling, samt på hvordan relasjonen mellom arkivinstitusjoner og samfunn endres.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
- god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
- redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
- gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
- reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
- gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
- diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
- innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere