Programplaner og emneplaner - Student
K2MB6100 Matematikk 2 for trinn 1-7, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics Level 1-7, Subject 1
- Studieprogram
-
Matematikk 2MB, 1.-7. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Overordnet mål for emnet er at deltakerne utvikler en handlingsrettet lærerkompetanse i matematikk. Et syn på læring som deltakelse i klassens felleskap gjennomsyrer designet av utdanningen, fra valg av pensumlitteratur, oppbygging av arbeidskrav og måten undervisningen er lagt opp på samlingene. Videreutdanningen i matematikk 2 for trinn 1-7 kjennetegnes ved at det legges vekt på tilpasset opplæring og hvordan vurdering kan støtte elevenes læreprosesser og lærelyst, blant annet ved utforskende arbeidsformer, bruk av rike oppgaver som lar elevene utfolde sin kreativitet og innsikt i matematikken på både formelle og uformelle måter, samt metodiske tilnærminger som hjelper læreren å utnytte elevers frodige ideer i læringsfremmende vurderings former. På samlingene er undervisningsformen dialogisk slik at studentene får anledning til å erfare kontinuerlig og å opparbeide selv varhet, særlig det å sette elevers tenkning i sentrum i matematikkundervisningen ved å analysere i øyeblikket innspillene, tolke disse og ta reflekterte valg for hvordan bygge videre på dem.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
- har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjon i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: overgangen fra barnehage til skole, begynneropplæringen og overgangen mellom trinnene
- har undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse knyttet til den systematiske oppbygningen av plangeometri
- har kunnskap om ulike typer matematiske bevis og argumentasjonsformer, samt simulering og modellering med relevans for undervisning på barnetrinnet
- har kunnskap om interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til undervisning i matematikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan analysere og vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning slik at alle elever skal oppleve mestring og skal være utfordret
- kan vurdere uventete innspill fra elevene og ta begrunnede valg om respons på stående fot
- kan velge ut, vurdere og omforme oppgaver og aktiviteter, med begrunnelser forankret i nyere forskning
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i forskning og egen erfaring, inkludert undervisningsformer hvor digitale verktøy gir elevene ny innsikt i matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta og bidra i samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
- har erfaring med matematisk teoribygging generelt og betydningen av definisjoner og beviser i matematikk spesielt
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
Innhold
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil omfatte blant annet sannsynlighet, beskrivende statistikk, geometri. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning for å møte alle elevers behov, til det å forstå og beskrive barns måter å resonnere i og kommunisere om matematikk, og til barns utvikling av matematisk forståelse. Samtidig legges det vekt på lærerens horisontkunnskap, det vil si sammenhengen mellom barnetrinnets matematikk og den matematikken elevene vil møte i senere skolegang. Analyse av læreplaner, nasjonale og internasjonale tester inngår. Modellering og bevis og argumentasjon er de matematiske prosessene som blir vektlagt i emne 1.
Arbeids- og undervisningsformer
The Beginner’s course of Norwegian is an introduction to some main aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce Norwegian in some common social contexts.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce Norwegian in some common social contexts. By the end of the course the candidates should be able to:
Knowledge
- apply a basic vocabulary of isolated words and phrases related to particular concrete, familiar situations, in oral and written language production
- apply basic grammatical structures and sentence patterns in Norwegian in oral and written language production
- understand and use familiar everyday Norwegian expressions and very basic Norwegian phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type
Skills
- read and understand short, simple texts in Norwegian by recognizing familiar words and basic phrases
- write simple Norwegian phrases and sentences about themselves and imaginary people, where they live and what they do
- pronounce a repertoire of learnt words and phrases in a way that can be understood with some effort by native speakers
General Competence
- interact in a simple way using Norwegian, and follow simple directions in Norwegian provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help introduce themselves and others
- ask and answer questions in Norwegian about personal details such as where they live, people they know and activities they like
- ask and answer simple questions, initiate basic conversation and express immediate needs
- respond in Norwegian to simple statements on everyday topics
Vurdering og eksamen
The course activities include:
- Reading comprehension practice
- Listening comprehension practice
- Conversation practice
- Grammar exercises
- Written assignments
Hjelpemidler ved eksamen
80 % attendance is required.
It is compulsory to attend the seminars, and students are required to participate in course activities. These activities are essential for developing knowledge, skills, and overall competence, as they provide students with the opportunity to articulate and discuss key course topics.
Vurderingsuttrykk
Course Code: NOBE6000.
Exam Form: Written and oral exam in pairs.
Semester: By the end of the semester.
The final assessment consists of a one-hour written exam arranged in INSPERA and consists of a 20-minute oral exam in pairs. Both the written and oral exams are organized on campus, under supervision. The students have to pass both the written and the oral part to obtain the final grade.
Re-examination
In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. The students are themselves responsible for registering for the re-examination within given deadlines.
Sensorordning
No helping resources are allowed for the final exams.
Opptakskrav
The assessment criteria correspond to the Common European Framework of Reference for Languages descriptions of A1-level language competencies. The grading scale used in the final assessment is the ECTS-grading scale, Pass/Fail.