Programplaner og emneplaner - Student
K2MB6100 Matematikk 2 for trinn 1-7, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics Level 1-7, Subject 1
- Studieprogram
-
Matematikk 2MB, 1.-7. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori
- kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver gir ulik forståelse av sosiale fenomener
- fordypet innsikt i teoretiske begreper som samfunn, individ, makt og stat
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og drøfte sosiale fenomener i lys av samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
- anvende perspektiver og teoretiske begreper om samfunnet i egne faglige arbeider
- anvende både primær- og sekundærlitteratur innen emnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskap som produseres
- forstå hvilken rolle ulike ideologier kan ha på spesifikke kunnskapsfelt
- gjenkjenne ulike samfunnsteorier og forstå hvordan de problematiserer sosiale fenomener på ulike måter
Innhold
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikkje bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og seminarer. Det anbefales at studentene deltar i kollokvium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Marit Haldar og Hans Wiggo Kristiansen
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala, A-F.
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært god prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget god prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med selvstendig bruk av kunnskapen. Viser gode refleksjoner over læringsmål, matematikkens egen art og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. God prestasjon i å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evnetil refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål,fagets egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten kan i en viss grad redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen bruk av kunnskapen på en selvstendig måte.
Sensorordning
Eksamensform
Individuell munnleg eksamen på om lag 20 minutt med 30 minutt førebuing.
Ny/utsett eksamen
Ny/utsett eksamen blir arrangert som ved ordinær eksamen.
Opptakskrav
Alle hjelpemiddel tillatne i førebuingsfasen.