EPN-V2

JB3300 Green conflicts and journalism Emneplan

Engelsk emnenavn
Green conflicts and journalism
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

There are increasing numbers of conflicts, related to nature, climate change and the environment. There are conflicts over the general understanding of environmental ills and conflicts over what environmental problem to prioritize, when and where. After the apparent recognition of the need to "solve the crisis" and embark upon the necessary "green transitions" of our societies, new conflicts emerge between different stakeholders. Journalism has a key role mediating green conflicts.

In this course we introduce the fundamental environmental problems of our time through the prism of conflict. On a descriptive level, we ask: What are the major green conflicts, and what role does journalism play? We also explore the normative question of how journalists themselves may handle conflicts - in their approach to environmental problems becoming existential, for both societies, human beings, and all living things.

This course will be taught in English.

Forkunnskapskrav

Forskningsmetode og statistikk har en sentral plass innen atferds- og samfunnsforskning, og en grunnleggende forståelse av metode og statistiske begreper er nødvendig for å kunne lese forskningsartikler og vurdere kvaliteten på data og funn.

Læringsutbytte

Bestått emnet PSYK2100

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for generell forskningsmetode
  • beskrive grunnleggende forskningsdesign og forklare ulike typer validitet
  • redegjøre for bruken av deskriptiv statistikk
  • beskrive prinsippene for statistisk hypotesetesting
  • forklare type l og type II feil
  • forklare grunnleggende statistiske analyser og deres bruksområde

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
  • designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, selvstudium og gruppearbeid. Studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 100 % deltakelse på obligatorisk undervisning

Hjelpemidler ved eksamen

Mappeeksamen, hvor 4 tester à 1 time og digital, skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås. Dersom man ikke har gjennomført testene tidligere eller har strøket, kan de testene det gjelder gjennomføres én gang til før ordinær skriftlig eksamen under tilsyn.

Før ny/utsatt, skriftlig eksamen under tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang. Dersom studenten etter bestått emne ønsker å forbedre sluttkarakter, må hele mappeeksamen inkludert tester og skriftlig skoleeksamen tas på nytt.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler tillatt

Sensorordning

Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.