EPN-V2

JB2240 Grav dypere - fordypning i undersøkende journalistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Dig Deeper - Specialization in investigative journalism
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Kurset gir mulighet til å fordype seg i gravejournalistikkens metoder og verktøy. Studentene skal selv produsere et større graveprosjekt i tekst, lyd eller video tilrettelagt for en digital plattform. Deltagelse på konferansen DATA-Skup kan være en integrert del av emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått JB2210 Reaksjonspraksis

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over ulike avanserte undersøkende metoder
  • har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy for behandling, systematisering og presentasjon av relevant informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om programmering

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre og styre et undersøkende, journalistisk prosjekt
  • kan anvende avanserte, undersøkende metoder for innsyn og innhenting av informasjon
  • kan anvende databehandling og -analyse
  • kan skille ut meningsfull og relevant statistikk fra et datasett
  • kan starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere etisk over eget arbeid
  • kan analysere et undersøkende, journalistisk prosjekt og tilhørende metodebruk

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et eller flere journalistisk gravearbeid. Undervisningen organiseres i seminarform med forelesninger, workshops og praktiske øvelser.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

· Arbeidskrav 1: Prosjektskisse til et undersøkende prosjekt (omfang ca. 4 sider). Gruppevis.

· Arbeidskrav 2: Deltakelse på workshop i databehandling og -analyse, hvor man bla bygger et datasett. Datasettet leveres gruppevis i etterkant av workshopen. Individuelt. Varighet inntil en uke.

· Arbeidskrav 3: Produsere et graveprosjekt i tekst, lyd og/eller video. Gruppevis.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytter.

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. 

For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytte, er det obligatorisk oppmøte på 80 prosent av undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig. I tillegg er det obligatorisk oppmøte på det første gruppeveiledningsmøtet, etter det må minst én fra gruppa møte.

Vurdering og eksamen

Du finner utfyllende informasjon om progresjonskrav i programplan for barnehagelærerutdanning, heltid.

Hjelpemidler ved eksamen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • Kunnskap om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
  • Kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i Norge.
  • Kunnskap om integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
  • Kunnskap om rasisme og diskriminering.
  • Kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner.
  • Kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskaper om identitet i møte med ulike barn.
  • Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
  • Kan kritisk vurdere politiske dokumenter knyttet til emnets temaer.
  • Kan kommunisere og samarbeide med barn, ansatte og foreldre med ulike bakgrunner.
  • Kan lede arbeid med refleksjon over profesjonsetiske emner i barnehagen.

Generell kompetanse

  • Studenten kan lede og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
  • Har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
  • Kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
  • Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.

Vurderingsuttrykk

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, som gir trening i å designe og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver. Dette arbeidet danner kunnskapsgrunnlag for en selvstendig semesteroppgave som inngår i avsluttende vurdering

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i bacheloroppgaven.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

1. Arbeidskrav i gruppe. Studentene skal gjennomføre et empirisk prosjekt tilknyttet emnets temaer.

a. De skal skrive en selvvalgt prosjektbeskrivelse (1000 ord +/- 10 %).

b. Gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).

c. Arrangere en minikonferanse og presentere funn i gruppe med en poster.

2. En individuell skriftlig oppgave basert på prosjektet (2000 ord +/- 10 %).

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller OsloMet sine nettsider for nærmere informasjon. For deltid gjelder informasjon om studiemodellene heltid og deltid