Programplaner og emneplaner - Student
JB2210 Redaksjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Internship period
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I siste del av tredje semester har studentene en obligatorisk, veiledet praksisperiode over 13 uker. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Studentene blir i all hovedsak plassert i flermediale redaksjoner.
Gjennom praksis skal studentene gjøre seg kjent med yrket og få praktisk erfaring med journalistisk arbeid. De skal utvikle evne til kritisk evaluering av eget arbeid og lære hvordan en redaksjon fungerer og samarbeider. Studentene blir gitt selvstendige oppgaver innen ulike journalistiske områder og sjangre. Hva slags oppgaver studentene skal løse, avhenger av redaksjonen. Utdanningen informerer redaksjonene om hva studentene har blitt undervist i før praksisperioden starter.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått hele første studieår og levert eksamen i JB2200 Journalistisk fortelling for å tiltre redaksjonspraksis.
Læringsutbytte
Bilde og samfunn retter seg mot undervisning i design, kunst og mediefag i grunn- og videregående skole, slik det kommer fram i gjeldende læreplaner.
Emnet skal belyse hvordan man kan bruke bilder og digitale medieuttrykk som foto, video og illustrasjon til å formidle samfunnsaktuelle temaer og hvordan en kan bruke dramaturgiske og formale virkemidler til å nå en bestemt målgruppe. Her inngår også bruk av generativ tekst-til-bilde med kunstig intelligens.
Emnet gir en introduksjon til aktuelle digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. Kunstig intelligens, programmering og ny teknologi kan være en del av det faglige innholdet. I emnet inngår også bevissthet om historiefortelling, teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.
Emnet har en fagdidaktisk innretning og dekker aktuelle undervisningsområder innen bilde og samfunn i skolen og andre læringsarenaer
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunst- eller mediefaglige emner kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær på over en uke (fem arbeidsdager) som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn, kan utdanningen foreta en individuell vurdering for å avklare hvordan studenten skal få fullført sin praksis.
Det er ikke mulig å klage på praksistildelingen når det gjelder hvilken plass man blir tildelt eller hvordan tildelingen gjøres. Dersom det oppstår problemer på praksissted/med gjennomføring av praksis må studenten informere sin kontakt/praksisansvarlig ved OsloMet så fort som mulig og før praksisen er fullført.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Etter praksisperioden skal studenten levere en individuell praksisrapport på inntil 7 sider, der han/hun evaluerer praksisperioden og sin egen innsats. Praksisrapporten inkluderer et vedlagt eget journalistisk arbeid og studentens analyse av dette arbeidet, og en uttalelse på rundt én side fra redaksjonen om studentens faglige utvikling og om praksisperioden generelt. Utdanningen informerer redaksjonen om dette, men studenten er ansvarlig for å etterlyse uttalelse ved eventuell forglemmelse i redaksjonen.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Hjelpemidler ved eksamen
Studiet gjennomføres på deltid over ett semester. Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger.
I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse:
Arbeidskrav:
Det gis til sammen ett arbeidskrav:
- Muntlig presentasjon av et undervisningsforløp til et valgfritt trinn eller aldersgruppe som studenten selv har utviklet ved bruk av relevant programvare/verktøy fra emnet. Utdanningsforløpet skal presenteres muntlig for medstudenter fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium, ledsaget for eksempel av powerpoint, video, eller andre presentasjonsformer. Presentasjonen skal dokumentere prosess og tenkt gjennomføring, samt inneholde refleksjoner rundt fagdidaktiske momenter knyttet til oppgaven.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om minimum 80 prosent deltagelse i all organisert og timeplanlagt undervisning.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.