EPN-V2

JB1630 Medier, makt og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Media, Power og Society
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg kunnskap om medienes makt og samfunnsrolle. De vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold og medierepresentasjon. De skal også tilegne seg god forståelse av skillet mellom journalistikk og kommunikasjon. Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • opplæringsloven og læreplanverkets funksjon i grunnopplæringen
  • ulike verktøy for undervisningsplanlegging og vurdering
  • elevers utvikling og forskjellige behov for tilpasset opplæring
  • betydningen av lærerens relasjonelle og faglige kompetanse
  • ulike former for observasjon, kollegasamarbeid og lærings- og skolekulturer

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning, knyttet til faginnhold, læreprosesser og relevante styringsdokumenter for undervisning i grunnopplæringen og ved andre læringsarenaer
  • anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevers utvikling og behov for tilpasset opplæring i læreprosesser
  • samarbeide med studenter, veiledere, lærere og andre gjennom praksisopplæringen
  • reflektere over egen lærerrolle og utvikling av egen læreridentitet knyttet til etiske og faglige praksiserfaringer
  • drøfte læreren og skolens betydning i et mangfoldig og bærekraftig samfunnsperspektiv

Generelle kompetanse

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læreprosesser i tilknytning til gjeldende rammefaktorer, læreplaner og lovverk
  • kan drøfte faglig, pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse både i faglig, tverrfaglig og prosjektorientert sammenheng
  • kan tilrettelegge for et trygt arbeids- og læringsmiljø for elever og andre via praksisopplæringen

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
  • Har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
  • Har innsikt i medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
  • kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i offentligheten
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger 
  • kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering   

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere over maktstrukturer i mediene og samfunnet
  • Har innsikt i mediefaglige teorier

Arbeids- og undervisningsformer

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Undervisningen foregår fysisk på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 er en gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering.

Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse på en fagdag om et journalistfaglig tema. Formålet med oppgaven er å få dybdeinnsikt i et sentralt tema knyttet til journalistikk og medienes makt i samfunnet gjennom innføringsforelesninger etterfulgt av praktiske arbeidsoppgaver.

Mer informasjon om innhold og tidsfrister for arbeidskravene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom studentene ikke gjennomfører arbeidskrav på grunn av sykdom eller annen tvingende grunn, kan faglærer gjøre en individuell vurdering.

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen på 6 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt: Pensumlitteratur, notater og forelesningspresentasjoner. Bruk av disse hjelpemidlene er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.