Programplaner og emneplaner - Student
ITBRO6100 Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Integrated Technical Building Installation role
- Studieprogram
-
Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Anbefalte forkunnskaper
For å lykkes i dette studiet anbefales det å ha innsikt i tekniske installasjoner i bygg samt kunnskap om drift av smarte bygg.
Forkunnskapskrav
Hanne Berit Myrvold
Læringsutbytte
Målgruppe
Målgruppen for studiet er personer med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning, som ønsker å kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen
Opptakskrav
Kvalifiserte søkere må ha bestått én av følgende utdanninger:
- Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog
- Barnevernspedagog
- Kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk
- Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Søkere som innvilges studieplass må ha tilsetting i minst 50 prosent i barnehage i studietiden. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver. Følgende overgangsordning gjelder for søkere som tidligere har fått opptak på grunnlag av opptakskravet som gjaldt til og med 2018: Søkere som har bestått ett av emnene som inngår i studieprogrammet barnehagepedagogikk (60 studiepoeng) og som kun skal ta enten emnet småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) eller emnet barnehagepedagogikk (30 studiepoeng), må ha minimum 20 prosent arbeidstilknytning i barnehage i studietiden. Arbeidstilknytning dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Søkere som tidligere har bestått emnet småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) eller barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) kan søke om opptak til programmet med 60 studiepoeng, og søke fritak for emnet de har bestått.
Søkere med utenlandsk lærerutdanning må ha godkjenning fra Utdanningsdirektoratet (Udir).
Dersom det er flere søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirekotratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Arbeids- og undervisningsformer
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk, kommunikasjon og barns medvirkning, samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold.
Studiet i barnehagepedagogikk er spesielt rettet mot arbeidet med barn over tre år med fokus på lek og læring, samt barnas opplevelser og medvirkning i barnehagehverdagen. I barnehagen skal barna ha tid og muligheter til utforsking, lek og læring med jevnaldrende i et trygt og utfordrende leke- og læringsmiljø der både det enkelte barn og barnegruppen bli sett og gitt spillerom.
God pedagogisk ledelse er en forutsetning for kvalitet i barnehagens innhold. Å lede en pedagogisk virksomhet for barnehagebarn, krever evne til å utvikle et kvalitativt godt pedagogisk miljø for både barn og personale. For at barnehagen skal være en lærende organisasjon, må ledere i barnehagen kunne skape en kultur for læring og endring. Ledere må derfor ha bevissthet om kvalitet og hvilke kvalitetskriterier som gjelder spesifikt for den enkelte barnehage. Studiet vektlegger evnen til å vurdere og dokumentere praksis som en forutsetning for kvalitetsutvikling. Ledelse sees på som et relasjonelt fenomen med vekt på alles deltakelse og medvirkning. Et inkluderende arbeidsfellesskap gjennom konstruktivt samarbeid blir derfor et sentralt tema.
Innholdet i videreutdanningen består av seks hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
- Lekens uttrykk, vilkår og muligheter
- Sentrale leketeorier, og ulike syn/perspektiver på lek.
- Rom og materiell for lek og læring
- Voksenrollen i lek
- Vennskap
2. Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- Ulike observasjonsverktøy og observasjonsmetoder
- Pedagogisk dokumentasjon
- Personvern og taushetsplikt
- Barns perspektiv
- Lyttende pedagogikk
3. Barns utvikling, danning og medvirkning
- Det helhetlige læringsbegrepet og læringsteorier
- Barnekroppen
- Estetisk utforskning
- Sosial kompetanse
- Bærekraftig fremtid
4. Prosjektarbeid og didaktikk
- Didaktikk
- Praktisk planlegging og gjennomføring med pedagogisk innhold
- Improvisasjon
5. Ledelse og utvikling i en lærende organisasjon
- Barnehagens samfunnsmandat
- Ansvar og roller som ledere i barnehagen
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid
- Veiledning av medarbeidere
- Profesjonsetikk- og maktforhold
- En bærekraftig barnehage
6. Digitale verktøy i barnehagehverdagen
- Digitale refleksjonsverktøy
- Digitale verktøy i arbeid med barnehagebarn
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
10 individuelle skriftlige innleveringsoppgaver som kan være læringsnotat, video eller lab.
I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Vidar Luth-Hansen