Programplaner og emneplaner - Student
INTS6000 International Connections and International Sign among Deaf People Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Connections and International Sign among Deaf People
- Studieprogram
-
International Connections and International Sign among Deaf People
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barnehagelærerrollen, barnehagens egenart, historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til omsorg, tilknytning og barns emosjonelle utvikling, samt om overgang til og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om barnehagens helhetlige læringssyn og relasjonelle samspill, herunder barns vennskapsrelasjoner
- har kunnskap om barns medvirkning i demokratiske barnehageprosesser
- har kunnskap om observasjon og observasjonsmetoder i barnehagepedagogisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
- kan samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid og relasjonelle forhold i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, samt bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- kan bidra til å fremme barns deltakelse og medvirkning i barnehagens hverdagsliv
- kan anvende ulike observasjonsmetoder som grunnlag for refleksjon rundt relasjonelle samspill og i pedagogiske prosesser i barnehagen
- kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns lek og vennskapsrelasjoner
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet, trivsel og velvære
- kan vise grunnleggende forståelse og kjennskap til sentrale teorier og aktuell litteratur knyttet til barns utvikling, lek og læring
Forkunnskapskrav
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Læringsutbytte
Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.
Innhold
Through weekly online asynchronous learning sessions (with occasional synchronous student meetings), students will learn about intercultural dialogues among people who use sign languages, the history and existence of international deaf non-governmental organizations (NGOs) and the phenomenon of International Sign and how it relates to translanguaging. The students will also learn about the existence of deaf spaces and ongoing rituals of transnational social events among deaf people, the mobility of people and ideas in deaf transnational spaces, and issues of power and privilege in international encounters and transnational rights discourses.
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organized as a Collaborative Online International Learning (COIL) module where students from OsloMet - Oslo Metropolitan University and Gallaudet University (in the USA) participate. The course topics will be taught as weekly activities that includes use of digital learning tools as well as online interaction and cooperation in both international sign and written English between students from both universities.
The language of instruction and interaction among students is International Sign. Variants of international sign is also used in the video resources. All reading materials and written course resources are in English. No interpreting between any (spoken or signed) languages will be provided, since a part of the learning outcome is to obtain skills to communicate in international sign.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder der fagdidaktikk, bærekraft og inkludering inngår:
- Ulike lek- og læringsmiljøers muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
- Barns fysiske vekst, motoriske utvikling og bevegelseslek
- Naturmangfold, økologi og prosesser i naturen
- Utforsking av fysiske fenomen og teknologi
- Helse, fysisk aktivitet og livsmestring
- Mat, ernæring og mataktiviteter
Vurdering og eksamen
- Barnehagens historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat
- Barnehagelæreren som pedagog og profesjonsutøver
- Pedagogiske barnehagemiljøer
- Lek og vennskap
- Et helhetlig læringssyn
- Observasjon og observasjonsmetoder
- Omsorg, tilknytning og overganger
- Barns medvirkning
Hjelpemidler ved eksamen
All kinds of examination support material is permitted.
Vurderingsuttrykk
A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.
Sensorordning
The presentation will be evaluated by one internal examiner from each of the universities where the students are enrolled. An external programme supervisor is affiliated with the course in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.
Opptakskrav
Target Group
Students who are skilled in at least one sign language, and want to develop their sign language abilities, visual communication repertoire and translanguaging skills to communicate across different sign languages. The course is also suitable for students who want to learn about international connections among deaf people in order to engage with these networks for both professional and personal reasons.
Admission
The admission requirement is Higher Education Entrance Qualification. Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.
Although there are no formal requirements regarding current/personal level of sign language competence and mastery of English, a certain mastery of at least one signed language as well as written English is necessary to participate in course activities and complete the coursework requirements.