EPN-V2

INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering Emneplan

Engelsk emnenavn
Management of Learning, Multiplicity and Inclusion
Studieprogram
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2: INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering (15 studiepoeng).

Management of Learning, Multiplicity and Inclusion.

Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Mangfoldet kan omhandle kjønn, flerkulturalitet, ungdomsidentitet, funksjonsevne, sårbarhet, sosiale forhold og ulike læreforutsetninger. Emnet vektlegger hvordan gode læringssituasjoner kan tilrettelegges slik at alle elever kan møtes på en verdig måte og ha mulighet til å delta i gode læringsfellesskap. Emnet skal gi yrkesfaglærerne innsikt i og mulighet til å utvikle og nyttiggjøre alternative læringsarenaer med utgangspunkt i elevens individuelle behov og i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.

Forkunnskapskrav

Opptak på programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om å lede læringsprosesser i et flerkulturelt mangfold i opplæringsvirksomheter
  • bred kunnskap og forståelse for hvordan endrings- og utviklingsarbeid kan fremme utvikling av yrkesfagene i en mangfoldig elevgruppe
  • bred kunnskap om kjønn og flerkulturalitet, andre kulturidentiteter
  • forståelse av ungdoms- og yrkesidentiteter på ulike læringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • lede innovative og inkluderende læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • veilede og lede konflikthåndtering og skape et inkluderende læringsmiljø
  • lede læring ved utvikling av nye læringsarenaer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer og skolens verdivalg i møte med en mangfoldig elevgruppe
  • i samarbeid med kolleger være opptatt av hvordan skolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling
  • være en del av skolens profesjonelle læringsfellesskap
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med inkludering og mangfold

Innhold

Gradert skala A - F

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.

2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsing og diskusjoner.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.

Opptakskrav

Se programplanen.