EPN-V2

HETEK4300 Bakteriologi og antimikrobiell resistens Emneplan

Engelsk emnenavn
Bacteriology and Antimicrobial Resistance
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende mikrobiologi eller infeksjonsbiologi på bachelornivå.

Forkunnskapskrav

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de forvaltningsmessige prosesser, krav og reaksjoner ved det å være faglig leder ved en trafikkskole
  • har innsikt i ulike bransjespesifikke digitale hjelpemidler til administrasjon og drift av trafikkskole
  • har kunnskap om økonomiske og administrative forhold ved drift av trafikkskole

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske relevante økonomiske prinsipper for en bærekraftig drift av trafikkskole
  • kan anvende og lede bruk av digitale hjelpemidler for dokumentasjon, lagring og videreutvikling av trafikkskolens oppgaver
  • kan anvende gode ledelsesprinsipper i sitt arbeids som faglig leder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere kollegaer til etisk etterrettelighet
  • kan ivareta rollen som kontaktperson i forhold til myndighetene
  • har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøver

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan formidle avansert kunnskap om de klinisk mest relevante bakteriene, deres patogenese, epidemiologi, hvordan de diagnostiseres i laboratoriet og spres i miljøet/smitter
  • kan erverve og videreformidle detaljert og oppdatert kunnskap om forskjellige antimikrobielle agens, deres virkningsmekanismer og anvendelsesområder
  • kan innhente og formidle oppdatert kunnskap om resistensutvikling og hvordan dette overvåkes og forsøkes motvirket
  • kan forklare og utdype behovet for å anvende nyere teknologi som massespektrometri og neste generasjons sekvensering i diagnostikk og epidemiologisk forskning
  • kan forklare generelle fremgangsmåter for resistenstesting og redegjøre for muligheter, begrensninger og fremtidige tilnærminger i diagnostikken
  • kan redegjøre for den globale helseutfordringen som antibiotikaresistens utgjør

Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere ulike typer kildemateriale som offentlige nasjonale og internasjonale tilrådninger og forskningslitteratur og formidle sentrale trekk
  • kan anvende kunnskaper fra pensum, forskningslitteraturen og fra emnets seminarer til å forklare årsaker til de vanligste infeksjoner og hvordan de diagnostiseres

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan drøfte komplekse sammenhenger mellom epidemiologi, klinikk og resistensutvikling og se dette opp mot lokale/nasjonale retningslinjer og globale bærekraftige strategier
  • kan formidle faglige synspunkter og eget selvstendig arbeid, både til spesialister innen medisinsk mikrobiologi og til allmennheten
  • kan forholde seg til forskningsetiske normer og lovverk som regulerer biomedisinsk forskning i klinisk mikrobiologi

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i daglig drift og ledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave. Arbeidet dokumenteres på følgende måter:

  1. Utforme framdriftsplan for utviklingsarbeidet. Dokumentasjonsform: digital presentasjon, for eksempel en video på 2 til 3 minutter.
  2. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal drøftes med medstudenter i grupper på 2 til 4, og dokumenteres ved en digital presentasjon, eksempel en video på 5 til 8 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til eksamen skal studentene levere en mappe. Mappen består av tre oppgaver fra læringsmappen samt et avsluttende refleksjonsnotat på 4-6 sider der studentene diskuterer egne arbeider i lys av fagbegreper og pensum. Mappeoppgavene skal være omarbeidet etter at de ble levert inn første gang. Emneansvarlig avgjør hvilke mappeoppgaver som skal leveres inn til eksamen. Omfang av mappeoppgavene beskrives nærmere under "arbeids- og undervisningsformer". Der eksamen er skriftlig skal følgede skrifttype og skriftstørrelse brukes: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Sensorordning

Sentrale temaer i studiet:

  • Strategisk ledelse og organisasjonsutvikling
  • Lover og forskrifter som regulerer driften av trafikkskole
  • Økonomiske begreper og forståelse for disse
  • Digitale hjelpemidler for drift og økonomistyring
  • Personalledelse og HMS
  • Plan- og utviklingsarbeid

Opptakskrav

Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak til enkeltemnet kreves bachelorgrad eller tilsvarende.

Emneoverlapp

10 stp overlapp med MABIO5100 Bakteriologi og antimikrobiell resistens.