EPN-V2

HETEK4100 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  

Kunnskap     

Studenten kan

  • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
  • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
  • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  
  • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   
  • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter

Studenten kan 

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten 

Forkunnskapskrav

Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og digitale seminarer med veiledning. Emnet er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
  • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og helsevitenskapelig forskning
  • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevante for helsevitenskapelig forskning og forskningsetikk
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling
  • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i helsevitenskapelig forsknin

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
  • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse
  • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning
  • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk og helsevitenskapelig forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler
  • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap
  • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter
  • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i tverrfaglige forskningsprosjekter
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling

· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn

· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv

· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer

· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen

Ferdigheter

Studenten

· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv

· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten

· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.

· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Vurdering og eksamen

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som blant annet minipraksis og ferdighetstrening i kommunikasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent.

1. Aktiv deltakelse i minipraksis.

2. Ferdighetstrening i kommunikasjon (Dialogseminaret).

For obligatorisk undervisning stilles det krav om aktiv deltakelse og 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. En student som ikke oppfyller krav om frammøte kan ved særskilter grunner søke emneansvarlig om dispensasjon.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 6 timer.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Sensorordning

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

Emneoverlapp

  • 10 stp overlapp med MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • 10 stp overlapp med MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode