Programplaner og emneplaner - Student
FYB3100 Digital kompetanse og innovasjon i helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Competence and Innovation in health
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet legger vekt på en fagnær digital kompetanse for helseutdanningene. Samfunnet, helsetjenestene og utdanningene er inne i en omfattende digital omstilling som stiller krav til den enkeltes kompetanse og som påvirker organiseringen av tjenestene. For at teknologien skal bidra til gode og sammenhengende helsetjenester må både nåværende og fremtidig helsepersonell forholde seg til og bruke digitale verktøy og medier på en trygg, kritisk og kreativ måte. Nyere teknologier slik som kunstig intelligens utfordrer tradisjonelle måter å utføre arbeidsoppgaver og organisere tjenester og er derfor nært knyttet til tjenesteinnovasjon.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for digital kompetanse og innovasjonsprosesser i helse, samt hvordan teknologiske løsninger kan påvirke tjenesteutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- bidra til ideutvikling av tjenesteinnovasjon basert på helseteknologi eller assisterende teknologi, samt planlegge for aktiv brukerinvolvering
- samhandle tverrprofesjonelt og på på tvers av nivåer i ideutvikling innenfor helseteknologi eller assisterende teknologi
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over mulige gevinster og utfordringer, inkludert etiske dilemmaer, ved innføring av helseteknologi og assisterende teknologi i helsetjenestene
- reflektere over ansvarlig bruk av kunstig intelligens i læring og i tjenesteutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudie. Studentene vil arbeide med en gruppebasert prosjektoppgave gjennom emnet, der helseteknologi eller assisterende teknologi inngår. Det legges opp til underveis-tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 3-7 studenter, inntil 30 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillat.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
- 5 studiepoeng overlapp med ERGOB1300 og ORI3200 Digital kompetanse og innovasjon i helse
- 1,5 studiepoeng overlapp med FYB1070 Teknologi og samfunn.