Programplaner og emneplaner - Student
FYB1000 Funksjon – undersøkelse og kartlegging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Function – Examination and Assessment Tools
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.
Forkunnskapskrav
Faget er tilgjengelig for studenter som har fullført MGPE3300, Pedagogikk fordypning 1: Spesialpedagogikk 1, eller tilsvarende emne fra andre utdanningsinstitusjoner
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytte merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonens samfunnsoppdrag
- redegjøre for ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjon*
- redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
- redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
- redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere kommunikasjonsferdigheter i en samtale mellom pasient og behandler, og drøfte samhandlingen mellom dem
- anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
- planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
- palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
- anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
- reflektere over egne læringsstrategier
- redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Faget skal gi kompetanse innen den valgte fordypningen, som del av arbeidet med å skape en skole for alle. Videre skal faget bidra til at studenten utvikler bred oversikt over aktuell kunnskap, forskning og posisjoner innen kunnskapsfeltet som grunnlag for arbeid med masteroppgaven.
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om hvordan inkludering og spesialpedagogiske prinsipper bidrar til økt opplæringstilpasning og opplæringskvalitet for alle elever
- har omfattende kunnskap om det spesialpedagogiske fagfeltet og spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemer, herunder også kunnskap om foreldresamarbeid, samt interprofesjonelt samarbeid
- har inngående kunnskaper om profesjonsetiske verdivalg
- har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, teori og aktuell forskning innen det spesialpedagogiske fagfeltet
- har avansert kunnskap om å analysere behov for endring og utvikling, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling og kunnskapsspredning
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma basert på fagets verdigrunnlag og egenart
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal pedagogisk - spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av opplæringen
- kan anvende lærings- og mestringsstrategier slik at elevene gis anledning til å reflektere over og styrke egen utvikling og læring
- kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers språkutvikling - lesing, skriving og regning
- kan veilede og rådgi ved spesialpedagogiske spørsmål og problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over profesjonsetiske og spesialpedagogiske problemstillinger
- kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig faglige og etiske problemstillinger for å fremme en inkluderende skole
- kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer pedagogisk og spesialpedagogisk nytenkning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplan.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En fagtekst basert på et intervju med en fagperson om spesialpedagogisk arbeid i et individ- og systemperspektiv (omfang 800-1000 ord). Gjennomføres som pararbeid.
Arbeidskrav 2
En skriftlig gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/-10%). Arbeidskravet gjennomføres individuelt, eller i par eller grupper på tre for studenter som planlegger å skrive masteroppgaven sammen.
Arbeidskrav 3
Studentene velger tema for masteroppgaven og leverer en prosjektplan for masteroppgaven (omfang 1800 ord +/-10%). Arbeidskravet gjennomføres individuelt, eller i par eller grupper på tre for studenter som planlegger å skrive masteroppgaven sammen.
Krav om obligatorisk deltakelse:
- Studenten må delta på to seminarer i gruppe i hvert av emnets fire temaer
- Deltakelse i masterskisseseminar
- Deltakelse i ulike utøvende roller i et «veiledningsrollespill», omfang om lag 5 x 10 min. Gjennomføres i gruppe.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2000 ord +/-10% over tre dager.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler.
Sensorordning
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Emneoverlapp
Eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor.