Programplaner og emneplaner - Student
FOTO6100 Foto og grafikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Photography and printmaking
- Studieprogram
-
Foto og grafikkVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- De viktigste metodene i journalistikk- og medieforskningen
- Forskjeller og likheter mellom journalistisk metode og vitenskapelig metode
- Forskningsetiske retningslinjer og problemstillinger knyttet til blant annet personvern og informert samtykke.
- Sentrale metodiske begreper, som reliabilitet og validitet.
- Litteratursøk i vitenskapelige databaser
- Bruk av vitenskapelige kilder i journalistikken
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere ulike vitenskapelige metoders egnethet til å svare på ulike typer av problemstillinger
- Vurdere ulike vitenskapelige metoders styrker og svakheter
- Gjennomføre et litteratursøk
- Anvende ulike metoder, metodiske verktøy og begreper
Generell kompetanse
Studenten:
- Har en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
- Kan gjøre forskningsetiske vurderinger
Forkunnskapskrav
The paper will be assessed by one internal and one external examiner.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Litteratursøk
Dette er et individuelt arbeidskrav der studenten skal gjennomføre et litteratursøk basert på et tema studenten velger selv. Studentene skal bruke tilgjengelige databaser, sette opp relevante søkestrenger og finne fornuftige måter å avgrense søket på.
Arbeidskravet leveres i form av en rapport, der studentene beskriver og reflekterer over tema, databaser brukt, avveininger som er gjort i oppsett av søkestreng, resultatet av litteratursøket, Rapporten skal også inneholde en vurdering av hva som er mest og minst relevant i resultatet av litteratursøket, samt hvilke kunnskapshull søket eventuelt har avdekket, og dermed hvilke problemstillinger som framstår som ubesvarte.
Omfang: 7-9 sider. Resultatet av litteratursøket kan legges ved i form av en tabell eller lignende.
Arbeidskrav 2: Forskning og eksperter i journalistikken
Dette arbeidskravet er en muntlig gruppepresentasjon i tilknytning til undervisning i bruk vitenskapelige kilder i journalistikken. Omfang vil variere ut ifra gruppestørrelse, detaljer om oppgaven gis i forbindelse med undervisningen.
Formålet med arbeidskravene er å studentene innsikt i litteratursøk og i vitenskapelige metoder som er relevante for journalistikkforskningen.
Begge arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Innhold
Studiet består av følgende to deler, hvor hovedvekten ligger på del 1:
- Del 1 Foto og grafikk
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske arbeidsmetoder og ulike grafiske trykketeknikker.
- Del 2 Fagdidaktikk
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske og grafiske teknikker og tilhørende uttrykksformer som undervisningsområde i skolen.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen med varighet på 4 timer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler er tillatt
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
1 . Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
- To grafiske arbeider i to ulike teknikker med dokumentasjon av prosessen fra idé til ferdig produkt. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for prosjektoppgaven.
- En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren og kan ikke påklages.
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren og eksamensresultat kan påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sammenlagt sluttkarakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Del 1: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Del 2: Én intern og én ekstern sensor
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.