EPN-V2

FORK1500 Engelsk Emneplan

Engelsk emnenavn
English
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
10.0 Prosent av forkurs
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Læringsmålene

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
  • Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
  • Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt.
  • Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
  • Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
  • Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
  • Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
  • Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
  • Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.

  • En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

  1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
  2. Individuell skriftlig eksamen på fire timer som teller 60%

De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett.

Fysiske ordbøker som er godkjent av institusjonen kan benyttes.

Vurderingsuttrykk

Emnet utdyper og eksemplifiserer hvordan ulike teoretiske perspektiver kan anvendes på forskjellige sosialfaglige problemstillinger og viser teorienes relevans i utviklingen av kunnskap. I undervisningen legges det blant annet vekt på å problematisere profesjonsforståelse, kunnskapsforståelse, dilemmaene som preger sosialt arbeid, helhetlig forståelse og kontekstens betydning i sosialfaglig arbeid. I tillegg viser emnet utviklingslinjer, overgripende sammenhenger og motsetninger innen fagfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.

Emneansvarlig

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger, oppgaveløsning i grupper og diskusjoner. I tillegg kommer studentenes selvstudium.

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.