Programplaner og emneplaner - Student
FORK1220 Fysikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Physics
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 22.5 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen består av følgende:
Del 1) En muntlig presentasjon av utfallet av et studentgruppeprosjekt. Gruppene er vanligvis 4-6 studenter. Studentene er ansvarlige for programmering av eksamensdagen.
Del 2) En individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke. 1500- 2500 ord.
Hver del teller 50% av totalkarakteren. Alle deler må være bestått, for at emnet skal være bestått. Den muntlige delen av eksamen kan ikke påklages, kun den skriftlige delen.
Eksamen kan leveres inn på engelsk eller norsk.
Ytterligere informasjon om disse oppgavene vil bli gitt i eksamensoppgavene og i undervisningen.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Bestått/ ikke-bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Minst 7 av 10 arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En av oppgavene fungerer som en fem timers individuell prøveeksamen og foregår på skolen under tilsyn. Også denne er blant de tre oppgavene som kandidaten ikke trenger å får godkjent for å gå opp til eksamen.
- Fem 45 minutters individuelle tester som også gjennomføres på skolen.
- Tre laboratorieoppgaver med rapport som gjennomføres individuelt eller i grupper (maks 4 studenter). Hver oppgave tar omkring to timer på skolen pluss noe etterarbeid.
- En tverrfaglig oppgave av noen dagers varighet som gjennomføres individuelt eller i grupper (maks 4 studenter).
Fristene for innleveringene må overholdes for at oppgavene skal bli vurdert.
Vurdering og eksamen
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Godkjente formelsamlinger i matematikk og fysikk.
Godkjent kalkulator.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
This course provides a hands-on overview of common theories and methods used in the design of robotic and autonomous systems. The course is organized around weekly practical labs and lectures that complement each other. The student will get hands-on experience with the technologies, algorithms, and architecture of robotic and autonomous systems. The course uses examples from aerial, space, ground, underwater, and industrial robotic and autonomous systems.
Opptakskrav
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge:
Upon successful completion of the course, the student should have:
- advanced knowledge on robotic and autonomous systems components and architecture
- advanced knowledge in modeling kinematics and dynamics of robotic systems
- advanced knowledge in common sensor and actuator technologies used in robotics
- have advanced knowledge of algorithms and methods used in state estimation, navigation, and motion planning
- a good understanding of the Robot Operating System (ROS) and software architectures used in robotic and autonomous systems
Skills:
Upon successful completion of the course, the student can:
- analyze a robotic and autonomous systems with regard to its components, architecture, and their purpose
- model and analyze kinematic and dynamics of robotic systems
- apply a number of algorithms and methods in state estimation, navigation, and motion planning
- analyze and implement solutions based on Robot Operating System (ROS)
General competence:
Upon successful completion of the course, the student can:
- discuss the role of robotic and autonomous systems in a number of practical applications
- analyze how robotic and autonomous systems operate and design specific components using ROS and other software tools.
Emneansvarlig
No formal requirements over and above the admission requirements.
Emneoverlapp
This course will feature weekly lectures and lab work to provide both theoretical and hands- on experience. Students will work in groups and complete assignments given to them. The student will supplement the lectures and lab with their own reading. The students will also work on a individual project.