EPN-V2

FLKM4410 Research Methodology Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methodology
Studieprogram
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The Research Methodology course will serve as both the foundation, and provide some of the tools, for the work on the master’s research project and thesis. Research methodology is related to the practical craft of collecting and analysing data, grounded in a coherent theory of knowledge research paradigm (as introduced in course FLKM4210). Research methodology and specific research methods are covered in teaching activities in connection to each other, and in connection to theories of knowledge.

Forkunnskapskrav

No prerequisite knowledge required.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has insight into the connections between r research methodology, particular methods, and theory of knowledge.
  • has insight into central aspects of qualitative and quantitative research methodologies in the social sciences, relevant for the program’s interdisciplinary field of international development, education, and sustainabilities.
  • has knowledge of qualitative and quantitative research methodologies and methods, including questions of alignment between research questions, methodology, methods, and analysis of materials to generate credible findings.
  • has knowledge of ethical challenges and dilemmas in research within the field of international development, education, and sustainabilities; and associated with particular research methodologies and methods.

Skills

The student is capable of conducting independent research, including:

  • writing a coherent research project proposal and design.
  • formulating research questions consistent with the research methodology, and selecting and appropriate research methods, relevant to research project located within the program’s interdisciplinary fields.
  • locating their project within theory of knowledge paradigms.
  • preparing and carrying out qualitative and / or quantitative research methods suitable for particular research questions and projects.
  • preparing and carrying out research interviews.
  • analysing research material / data.
  • identifying and critically analysing existing research literature and findings relevant to one’s topic.

General competence

The student:

  • has the capacity to design and carry out a research project, including the collection and analysis of data, within a selected research methodology and methods.
  • understands and can discuss ethical questions about their project’s design and implementation.
  • can describe and apply quality criteria to assess the value of their research findings.
  • understands the basic characteristics and limits of qualitative and quantitative research methods.

Innhold

Gradert skala A-F

Arbeids- og undervisningsformer

Masketeater er læren om en teaterform der mennesket rent fysisk tar i bruk eller tar på seg en maske, og gir denne liv gjennom sitt spill. Masken integreres ofte i vanlig teater. Fordypning i maskespill gir grunnleggende kunnskaper om å produsere teatermasker og om hvordan masker kan brukes og integreres i ulike typer dramafaglig arbeid. Sentralt i studiet står masken i europeisk teater og det groteske teateret/Commedia dell- Arte.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Studiet inneholder følgende fire hovedområder:

  • Spill med masker.
  • Produksjon av masker.
  • Fagteori.
  • Fagdidaktikk.

Spill med masker

Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.

Spill med masker består av

  • spill med ulike teatermasker
  • teatermaskers muligheter og begrensninger
  • valg av teatermasker
  • spillestil, form og regikonsept
  • rammebetingelsene for produksjon
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill

Produksjon av masker

Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.

Produksjon av masker består av

  • gipsavstøpning
  • masketyper til ulike teaterformer
  • utradisjonelle materialer
  • teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
  • planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
  • tegning/skulptur

Fagteori

Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.

Fagteori består av

  • masken i teaterhistorien
  • funksjoner og karaktertrekk
  • teatermasker i ulike kulturer
  • spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv

Fagdidaktikk

Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.

Fagdidaktikk består av

  • teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
  • ulike strategier for instruksjon
  • lede og veilede maskespill
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
  • masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
  • analyse av praktisk arbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • An initial draft (1,500 to 2,000 words) of individual research project descriptions.
  • 80 % attendance requirement (see the programme description for more information)

The purpose of the coursework requirement is to ensure all students have developed, in consultation with their academic supervisor, a feasible research project description prior to commencing their research project in the Fall.

Vurdering og eksamen

Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk. En stor del av opplæringen vil bestå av praktisk arbeid med maskeproduksjon og spill. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere med masker som å oppleve og skape masketeater.

Ulike masker krever ulik spillestil. Det vil legges til rette for kontinuerlig trening i spill med ulike typer masker.

Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning i både å lage masker som er spillbare og å spille med ulike masker. Instruksjon av medstudenters maskespill er også en nødvendig arbeidsform.

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering i bruk av ulike metoder med teatermasker.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En maskevisning for barn.
  • Utvikle og presentere én maskeforestilling. Studenter som har dokumentert gyldig fravær under deler av dette gruppeprosjektet, gis anledning til å gjennomføre et individuelt prosjekt etter nærmere avtale med faglærer for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Delta i minimum fire interne gruppevisninger.
  • Å se profesjonelle teaterforestillinger med bruk av masker.

Studentene må selv besørge utgifter til bygging av masker.

Obligatorisk oppmøte

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Vurdering i læringsløpet - individuell

Gjennom et praktisk-teoretisk arbeid skal studenten utvikle evner som viser studieprogresjon og aktivitet i læringsløpet. Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i dette arbeidet. Følgende to praktiske oppgaver utgjør vurdering i læringsløpet:

  • Bygging av maske, deltagelse og spill inkludert første presentasjon for barn.
  • Deltagelse og spill med nøytrale masker, larve masker, halve masker og deltagelse og spill i -Maske solo-.

Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Kvaliteten på fire masker bygget i løpet av læringsløpet (studenten velger selv hvilke fire masker som skal vurderes).
  • I hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i maskespill.

Vurdering i læringsløpet teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til maskespill og aktuell teori. Oppgaven har et omfang på 3000 ord (+/- 10%).

Utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis tre ukers forberedelsestid.

Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Forestillingens kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe.
  • Gruppens refleksjoner og analyse av forestillingen.
  • Evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
  • Utførelsen av maskene.

Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Sensorordning

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering.