Programplaner og emneplaner - Student
FKH2200 Profesjonsfag 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Subjects 2
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Profesjonsfag danner den lærerfaglige plattformen i studiet. Profesjonsfag 2 omfatter studier i pedagogikk og fagdidaktikk, og sammenhengen mellom fagfeltet design, kunst og håndverk, pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring. Profesjonsfag 2 fokuserer på faglærerens arbeid i grunnskole.
Forkunnskapskrav
Bestått FKH1200 Profesjonsfag 1 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagfeltets potensiale for utvikling av bærekraftige holdninger i et samfunnsetisk perspektiv
- har kunnskap om forholdet mellom læreplaner og undervisningspraksis samt teorier som problematiserer fagfeltets iboende kompleksitet
- har kunnskap om gjeldende, relevante læreplaner i grunnopplæringen
- har kunnskap om framveksten av fagdidaktisk forskning på fagfeltet med tilhørende variasjoner i valg av metoder og drøftingsperspektiv
- har fagdidaktisk profesjonskunnskap med storbyen som kontekst
- har kunnskap om den samiske kulturens posisjon og kompleksitet i fagfeltet
Pedagogikk
Studenten
- har kjennskap til hvordan sentrale ideer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
- har kunnskap om prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner; sosiale og emosjonelle vansker
- har kunnskap om hvordan skolen kan bidra til livsmestring og resiliens hos barn og unge
- har kunnskap om elevers rettigheter; samiske barn og ungdoms rett til opplæring ut fra opplæringsloven og gjeldende læreplaner
- har kunnskap om pedagogisk utviklings- og prosjektarbeid; metoder, problemformulering og forskningsetikk
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over ulike fagdidaktiske posisjoner i et historisk perspektiv
- kan analysere og drøfte forholdet mellom læreplaners intensjon og gjennomført undervisning med referanse til relevant teori
- kan reflektere over undervisning innen fagfeltet med et bærekraftig perspektiv på demokrati, samhandling, dannelse og etikk
- kan reflektere over samfunnets behov for kompetanse innen fagfeltet i et framtidsperspektiv
- kan anvende kunnskap om urfolks kulturer, med vekt på det samiske
Pedagogikk
Studenten
- kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger
- kan sammen med kolleger og aktuelle eksterne samarbeidspartnere og gi relevant omsorg og hjelp til barn og unge i konflikt og krise
- har forutsetning for å delta i pedagogisk prosjekt- og utviklingsarbeid
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra gjeldende læreplan, skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- kjenner til nyere forskning på fagfeltet
- kan vurdere og fornye egen profesjonspraksis
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe etisk begrunnede verdivalg
Arbeids- og undervisningsformer
Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformer veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid, praksis i skolen og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk (ca. 2000-2500 ord). Studenter som ikke kan gjennomføre prosjektet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak;,har anledning til å erstatte gruppeprosjektet med en individuell prosjektoppgave (ca. 1200 til 1800 ord).
- Muntlig presentasjon for medstudenter av pedagogikk-prosjektoppgaven, utført i smågrupper.
- En tverrprofesjonell oppgave, Inter1200, i samarbeid med studenter ved andre studier.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
1.;Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager
Fagdidaktikk: Er knyttet til praksisopplæringen. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 1500 til 2000 ord. Teller 40 prosent av sluttkarakter.
2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager
Pedagogikk: Oppgaven skal ha et omfang på ca. 2200 til 3000 ord. Teller 60 prosent av sluttkarakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen utover opptakskrav.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
1.;Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager
En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;
2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager
En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng med ZPED2 Pedagogikk 2, og eksamensdelen i Pedagogikk er ekvivalent med eksamen i ZPED2.