EPN-V2

FKH2200 Profesjonsfag 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Subjects 2
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Profesjonsfag danner den lærerfaglige plattformen i studiet. Profesjonsfag 2 omfatter studier i pedagogikk og fagdidaktikk, og sammenhengen mellom fagfeltet design, kunst og håndverk, pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring. Profesjonsfag 2 fokuserer på faglærerens arbeid i grunnskole.

Forkunnskapskrav

Bestått FKH1200 Profesjonsfag 1 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Fagdidaktikk

Studenten

  • har kunnskap om fagfeltets potensiale for utvikling av bærekraftige holdninger i et samfunnsetisk perspektiv
  • har kunnskap om forholdet mellom læreplaner og undervisningspraksis samt teorier som problematiserer fagfeltets iboende kompleksitet
  • har kunnskap om gjeldende, relevante læreplaner i grunnopplæringen
  • har kunnskap om framveksten av fagdidaktisk forskning på fagfeltet med tilhørende variasjoner i valg av metoder og drøftingsperspektiv
  • har fagdidaktisk profesjonskunnskap med storbyen som kontekst
  • har kunnskap om den samiske kulturens posisjon og kompleksitet i fagfeltet

Pedagogikk

Studenten

  • har kjennskap til hvordan sentrale ideer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
  • har kunnskap om prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner; sosiale og emosjonelle vansker
  • har kunnskap om hvordan skolen kan bidra til livsmestring og resiliens hos barn og unge
  • har kunnskap om elevers rettigheter; samiske barn og ungdoms rett til opplæring ut fra opplæringsloven og gjeldende læreplaner
  • har kunnskap om pedagogisk utviklings- og prosjektarbeid; metoder, problemformulering og forskningsetikk

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan reflektere over ulike fagdidaktiske posisjoner i et historisk perspektiv
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom læreplaners intensjon og gjennomført undervisning med referanse til relevant teori
  • kan reflektere over undervisning innen fagfeltet med et bærekraftig perspektiv på demokrati, samhandling, dannelse og etikk
  • kan reflektere over samfunnets behov for kompetanse innen fagfeltet i et framtidsperspektiv
  • kan anvende kunnskap om urfolks kulturer, med vekt på det samiske

Pedagogikk

Studenten

  • kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger
  • kan sammen med kolleger og aktuelle eksterne samarbeidspartnere og gi relevant omsorg og hjelp til barn og unge i konflikt og krise
  • har forutsetning for å delta i pedagogisk prosjekt- og utviklingsarbeid
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra gjeldende læreplan, skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • kjenner til nyere forskning på fagfeltet
  • kan vurdere og fornye egen profesjonspraksis
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe etisk begrunnede verdivalg

Arbeids- og undervisningsformer

Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformer veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid, praksis i skolen og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk (ca. 2000-2500 ord). Studenter som ikke kan gjennomføre prosjektet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak;,har anledning til å erstatte gruppeprosjektet med en individuell prosjektoppgave (ca. 1200 til 1800 ord).
  • Muntlig presentasjon for medstudenter av pedagogikk-prosjektoppgaven, utført i smågrupper.
  • En tverrprofesjonell oppgave, Inter1200, i samarbeid med studenter ved andre studier.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1.;Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager

Fagdidaktikk: Er knyttet til praksisopplæringen. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 1500 til 2000 ord. Teller 40 prosent av sluttkarakter.

2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager

Pedagogikk: Oppgaven skal ha et omfang på ca. 2200 til 3000 ord. Teller 60 prosent av sluttkarakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen utover opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

1.;Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager

En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;

2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager

En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med ZPED2 Pedagogikk 2, og eksamensdelen i Pedagogikk er ekvivalent med eksamen i ZPED2.