Programplaner og emneplaner - Student
FKH2001 Tre og metall Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Wood and metall
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;
Anbefalte forkunnskaper
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Skisser, material- og teknikkutprøvinger
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår Omfang på 2000-2500 ord
Eksamensresultat kan påklages.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
- har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
- har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
- har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Ferdigheter;
Studenten;
- har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
- kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
- kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
- kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
- har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;
Arbeids- og undervisningsformer
ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;
Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;
Arbeids- og undervisningsformer er:;
- forelesninger, seminarer og individuelt studium;
- faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
- gruppearbeid, prosjektarbeid;
- feltstudier;
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;
;
Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;
Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;
Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;
Arbeidskrav:;
- Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
- ;Gjennomført;Maskinopplæring
- ;Praktiske eksempler på teknikker
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;
- Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;
Eksamensresultatet kan påklages.;
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning
- har grunnleggende kunnskap om ulike visuelle virkemidler
- har kunnskap om kreative prosesser, og fagteori
- har kunnskap om etikk, bærekraft og HMS relevant for arbeid med tegning
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn
- har kunnskap om ulike kulturelle særpreg og samtidsuttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess
- kan utvikle en idé, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess fram til ferdig produkt
- kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i visuelle uttrykk og kommunikasjon
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
- kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med tegning
- kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
- kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
- har evne til og viser interesse for ulike visuelle ytringer, meningsinnhold og faglig egenutvikling innen tegning
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
- har generell verkstedkompetanse knyttet til tegning
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.;
Sensorordning
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- Presentasjon av tema innen material og miljølære
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
Opptakskrav
Alle.
Emneoverlapp
Gradert karakter A-F