EPN-V2

FKH2001 Tre og metall Emneplan

Engelsk emnenavn
Wood and metall
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;

Anbefalte forkunnskaper

Individuell mappeeksamen som inkluderer:

  • Skisser, material- og teknikkutprøvinger
  • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår Omfang på 2000-2500 ord

Eksamensresultat kan påklages.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

Ferdigheter;

Studenten;

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
  • kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
  • har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;

Arbeids- og undervisningsformer

ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;

Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;

Arbeids- og undervisningsformer er:;

  • forelesninger, seminarer og individuelt studium;
  • faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
  • gruppearbeid, prosjektarbeid;
  • feltstudier;
  • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;

;

Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;

Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;

Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;

Arbeidskrav:;

  • Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
  • ;Gjennomført;Maskinopplæring
  • ;Praktiske eksempler på teknikker
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;

  • Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;

Eksamensresultatet kan påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning
  • har grunnleggende kunnskap om ulike visuelle virkemidler
  • har kunnskap om kreative prosesser, og fagteori
  • har kunnskap om etikk, bærekraft og HMS relevant for arbeid med tegning
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn
  • har kunnskap om ulike kulturelle særpreg og samtidsuttrykk

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess
  • kan utvikle en idé, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess fram til ferdig produkt
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i visuelle uttrykk og kommunikasjon
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med tegning
  • kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
  • kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
  • har evne til og viser interesse for ulike visuelle ytringer, meningsinnhold og faglig egenutvikling innen tegning
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til tegning

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av tema innen material og miljølære
  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning

Opptakskrav

Alle.

Emneoverlapp

Gradert karakter A-F