EPN-V2

FILM6300 Filmkunst 2 - Karakterdreven dokumentarfilm Emneplan

Engelsk emnenavn
Film Art 2 - Character-driven documentary
Studieprogram
Filmkunst
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Karakterdreven dokumentarfilm er en praktisk fordypning som sikter mot en videreutdanning innen filmfaget. Studiet utforsker karakterdreven dokumentarfilm som et estetisk, eksistensielt og etisk verk. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av karakterdreven dokumentarfilm. Studiet er på BA nivå.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Innhold

  • Filmhistorie med hovedvekt på Karakterdreven dokumentarfilm
  • Utforsking av personlige erfaringer som utgangspunkt for filmproduksjon.
  • Cinematurgi, etikk og estetikk.
  • Narrative strategier i idé- og manusutvikling
  • Usikkerhet som dramaturgisk drivkraft.
  • Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
  • Betydningen av casting for Karakterdreven dokumentarfilm
  • Filmskisser og øvelser.
  • Produksjon av Karakterdreven dokumentarfilm

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Forkunnskapskrav

Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse, delegerte medisinske oppgaver og tverrfaglig samarbeid. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos premature, nyfødte, barn og unge, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.

Læringsutbytte

Opptak til studiet.

MASY400 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., og MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte de hyppigst forekommende medisinske og kirurgiske sykdommer og tilstander hos barn
  • kan analysere hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
  • kan drøfte nyfødtmedisinsk, pediatrisk, barnekirurgisk, nevrokirurgisk, ungdomsmedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
  • kan drøfte kunnskaper om farmakologi, spesielt farmakokinetikk og farmakodynamikk i medikamentell behandlingen av nyfødte og store barn
  • kan gjøre rede for anestesiformer og ettervirkninger
  • kan kritisk vurdere smerte- og kvalmebehandling av barn
  • kan kritisk vurdere faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
  • kan kritisk vurdere prinsipper for bruk av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
  • kan kritisk vurdere funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr
  • kan drøfte fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdom og sykdomslære hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn kritisk
  • kan vurdere teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn
  • kan anvende teori og metoder til akutt og eller kritisk syke barn og unge
  • kan analysere og vurdere patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kunnskapsbasert og formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatologi, pediatri og barnekirurgi

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger og selvstudier.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor. For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Målgruppen for studiet er pedagoger, kunstnere og kulturarbeidere.

Emneansvarlig

10 studiepoeng overlappende med BARN6000/MBARN5000.