EPN-V2

FILM6100 Filmkunst 1 - Kreativ dokumentar Emneplan

Engelsk emnenavn
Film Art 1 - Creative Documentary
Studieprogram
Filmkunst
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Filmkunst 1 - dokumentar , er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av kreativ dokumentarfilm.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

Innhold:

  • Den kreative dokumentarfilmens historie og ulike uttrykk.
  • Personlig erfaring og utforsking av livsspørsmål som utgangspunkt for filmproduksjon.
  • Selvrefleksivitet, subjektivitet, moral og etikk i film- og fjernsynsproduksjon.
  • Kamera, lyd, lys og redigering.
  • Filmskisser og øvelser.
  • Produksjon av ulike typer kreativ dokumentarfilm.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for organisering av det palliative helse- og omsorgstilbudet i Norge
  • kan gjøre rede for om person- og familiesentrert palliativ omsorg på tvers av alder, kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
  • kan gjøre rede for pasientens, pårørendes og etterlattes reaksjoner, inkludert barn og ungdom
  • kan beskrive ulike måter å kartlegge symptomer på og hvordan komplekse sykdomstilstander i det palliative forløpet kan lindres
  • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn, inkludert urbefolkningen, påvirker det palliative forløpet
  • kan identifisere psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner ved krise, tap og sorg hos etterlatte
  • kan vurdere ulike måter å kommunisere med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
  • kan vurdere etiske og faglige aspekter relatert til alvorlig sykdom og død
  • kan vurdere åndelige og eksistensielle behov i palliative pasientforløp
  • kan drøfte og gjøre rede for aktuelle retningslinjer, nasjonale føringer og lokale prosedyrer

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
  • kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
  • kan tidlig introdusere og tilpasse et palliativt forløp og koordinere tjenestene for pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
  • kan på en selvstendig måte anvende aktuelle verktøy for å kartlegge, vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak rettet mot lindring av symptomer i det palliative forløpet for pasienter og deres pårørende
  • kan formidle trygghet og tillit i samhandling med pasienter og pårørende, inkludert barn og ungdom som pårørende
  • kan selvstendig gjennomføre medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk
  • kan selvstendig bruke relevante smittevernstiltak rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
  • kan bruke relevante metoder til å kartlegge og ivareta barn som pårørende til pasienter med kreft og gjennomføre relevante tiltak
  • kan systematisk bruke sine kunnskaper til å fremme helse, mestring, håp og livskvalitet hos den palliative pasient og dens pårørende samt medvirke til en verdig død 
  • kan analysere, organisere og tilpasse et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt på tvers av tjenestenivåene
  • kan mobilisere pasientens private nettverk for å sørge for personsentrert palliativ omsorg
  • kan bruke relevant kunnskap til å koordinere og mobilisere pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester
  • kan anvende og bidra i utviklingen av faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og standardisering for å ivareta pasientsikkerhet
  • kan anvende relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og pasientsikkerhet
  • kan analysere kliniske, faglige og etiske relevante problemstillinger i kreftsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke terapeutiske kommunikasjonsmodeller til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
  • kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i palliasjon i møtet med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom, og deres pårørende
  • kan anvende kunnskaper og erfaringer til å delta i argumentasjon og diskusjon i tverrprofesjonelle vurderings- og beslutningsprosesser samt bidra til nytenkning
  • kan bidra i implementering av kunnskapsbasert praksis og bidra til kvalitet i klinisk arbeid
  • kan innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og bidra til bedre pasientsikkerhet og kvalitet i klinisk arbeid
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis i tråd med de medisinske, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av to deler - en teoretisk og en praktisk del.Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene i teoridelen (del 1) omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Praksisdelen av emnet (del 2) omfatter 8 uker. Praksisstudiene er veiledet med tilrettelagte læresituasjoner

Turnus

Praksisstudiene skal ha et omfang på 8 uker med minimum 30 timer gjennomsnittlig per uke. Det avsettes 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av praksisveileder og/eller faglærer. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

Del 1)

  • Minimum 80% tilstedeværelse på timeplanlagt undervisning
  • Muntlig presentasjon av et begrenset tema relatert til ett eller flere læringsutbytter, i gruppe på inntil 4 studenter.
  • En hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter.
  • Muntlig tilbakemelding på fremlegget fra faglærer.

Del 2) Vurderte praksisstudier må følgende være godkjent:

  • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet. I begynnelsen av praksisperioden skal studenten konkretisere hvordan de skal oppnå læringsutbyttene for emnet ut i fra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres. Konkretiseringen av læringsutbyttene skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare, og beskrive hvordan læringsutbyttene skal oppnås. Dette skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering.
  • Muntlig presentasjon på praksisarena av et godkjent tema, individuell eller i gruppe (hvis flere studenter er på samme post). Omfang: inntil 15 minutter pr. student.
  • Deltakelse på praksissamlinger er obligatorisk.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen bestående av følgende:

1. En individuell karakterdreven dokumentarfilm på mellom 15-20 minutter.

2. En Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen. Den skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.

3. Muntlig problematisering, drøfting og vurdering

Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

Eksamen kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2) Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Del 1) Gradert skala A-F.

Del 2) Bestått-ikke bestått.

Begge eksamensdeler har selvstendig vurdering, men begge må være bestått for å bestå emnet som helhet og få uttelling i studiepoeng.

Både del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet. Samlet resultat for de to delene gis vurderingsuttrykk A-F.

Sensorordning

Del 1) Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Del 2) Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om Bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Emneansvarlig

Gjennomført emne

MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp., MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp. og MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp.