EPN-V2

FILM6100 Filmkunst 1 - Kreativ dokumentar Emneplan

Engelsk emnenavn
Film Art 1 - Creative Documentary
Studieprogram
Filmkunst
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Filmkunst 1 - dokumentar , er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av kreativ dokumentarfilm.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

Innhold:

  • Den kreative dokumentarfilmens historie og ulike uttrykk.
  • Personlig erfaring og utforsking av livsspørsmål som utgangspunkt for filmproduksjon.
  • Selvrefleksivitet, subjektivitet, moral og etikk i film- og fjernsynsproduksjon.
  • Kamera, lyd, lys og redigering.
  • Filmskisser og øvelser.
  • Produksjon av ulike typer kreativ dokumentarfilm.

Forkunnskapskrav

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of global health problems and global health policy
  • has thorough knowledge of sociological and anthropological theories, ethics discussions and empirical methods in the study of health care systems, illness and disease in populations
  • can apply scholarly theories and methods to new areas in international health policy

Skills

The student can

  • analyse and deal critically with various sources of information about the global health situation and main challenges to health and health care
  • analyse and deal critically with the relationship between culture and illness
  • evaluate research methods and strategies in investigations of population health
  • apply relevant theories and arguments in debates on health inequalities
  • apply relevant theories and evaluate national health care systems and their main dimensions
  • apply relevant theories and evaluate the role of organisations in international health policies

General Competence

The student can

  • apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects in international health policy
  • communicate about academic issues, analyses and conclusions in international health policy, both with specialists and the general public
  • contribute to new thinking and innovation processes in international health policy

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dokumentarfilmens fortellerformer og estetikk
  • har kunnskap om hvordan et tema basert på personlig erfaring bearbeides frem til en dokumentarfilm for et større publikum
  • har kunnskap om hvordan et lokalt tema kan løftes opp til et universelt nivå
  • har kunnskap om ulike rammefaktorers betydning for en dokumentarfilms endelige utforming

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å kommunisere en reflekterende holdning til filmfortellende kunnskap relatert til dokumentarfilm
  • kan bearbeide og utvikle personlige erfaringer til et kreativt dokumentarfilm konsept med en tydelig fortellermessig identitet
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
  • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder/filmer til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan produsere en kortere kreativ dokumentarfilm

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sitt arbeid med kreativ dokumentarfilm med en tydelig personlig fundert profil
  • har en forståelse av seg selv som formidler av en historie og kilde til historiens tema
  • har bevissthet om hvordan holdninger og kulturbakgrunn påvirker en som historieforteller
  • har forståelse for hvordan teknikk brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep i kreativ dokumentarfilm
  • kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen dokumentarfilmområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Students must submit a coursework requirement of eight pages (+/- 10%), written preferably in groups of two. Students who wish to write individually (around 4-5 pages) must get permission from the course lecturer. The topic of the work requirement will reflect main areas of the course curriculum and lectures. Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit.

Papers that are not approved after two submissions will disqualify students from sitting the final examination.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual three days written home exam of 5 pages (+ / - 10 %).

Vurdering og eksamen

All referenced material is allowed.

Hjelpemidler ved eksamen

Students are awarded grades on a descending scale from A to E for pass and F for fail.

Vurderingsuttrykk

The written examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of 25 percent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner's assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass.

Sensorordning

Simon Innvær

Emneansvarlig

Jon Jerstad