EPN-V2

FARB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor`s Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling og analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Innhold

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt med studiepoeng:

  • Fagspesifikt valgt område 13 stp
  • Vitenskapelig metode 2 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer laboratorieøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på laboratoriet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnets fagsammensetning, angitt med studiepoeng:

  • Fysiologi 6 stp
  • Farmakologi 9 stp

Vurdering og eksamen

  • 10 studiepoeng overlapp med FARMA2210 Fysiologi og farmakologi 1
  • 5 studiepoeng overlapp med FARMA2310 Fysiologi og farmakologi 2

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del. Til muntlig eksamen kan studenten medbringe et eksemplar av sin bacheloroppgave.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

This course aims to merge an understanding of human rights with social sustainability and do so through the lens of the social work profession, focusing on the critical role of rights-based professional practice within the social and political frameworks that foster trust and solidarity. It delves into the Universal Declaration of Human Rights as a foundational element for professional human rights practices, emphasising its importance in shaping the protection of fundamental human rights of citizens.

Key topics include child protection, children's rights, extremism, social exclusion, and the obligations of nation-states towards human rights from the perspective of varying state models, from minimalist to comprehensive welfare states, with a focus on the Nordic model's commitment to human rights. The course also addresses the dual nature of rights—negative and positive—and their impact on individual liberty and solidarity. Through this academic journey, students will critically evaluate the normative biases in human rights practices within professional social work, enhancing their understanding of professional decision-making and encouraging a reflective approach to social work informed by the social, cultural, and political dimensions of solidarity and rights. By the end, participants will grasp the essential role of rights-based social work and social policy in reinforcing social sustainability and political stability.

Language of instruction is English.

Emneoverlapp

  • 15 studiepoeng overlapp med FARMA3900 Bacheloroppgave