EPN-V2

FARB3000 Anvendt farmakologi og farmakoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Pharmacology and Pharmacotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en helhetlig forståelse av legemiddelbehandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri , hjerte-kar, diabetes og kreft. Årsaker til farmakologisk variasjon og betydningen for behandling av ulike pasientgrupper er sentrale elementer.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

Læringsutbytte

Emnet vektlegger forståelse av tall og algebra gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

Innhold

Emnets fagsammensetning, angitt med studiepoeng:

  • Farmakologi 10 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglige program, med hovedvekt på tall og algebra
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i tall og algebra
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i tall og algebra, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med tall og algebra

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler tall og algebra, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i tall og algebra, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler tall og algebra, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskrav 1

Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler tall og algebra, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om tall og algebra.

Arbeidskrav 2

Arbeidskrav 2 består av to deler:

Del 1: en fagdidaktisk gruppeoppgave med fokus på tall og algebra, yrkesretting og regning i programfagene, samt kjennetegn på måloppnåelse. Arbeidskravet skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 20-25 minutter.

Del 2: det skal leveres et individuelt refleksjonsnotat i etterkant av presentasjonen i del 1. Omfang: 650 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravet er å kunne samarbeide i gruppe for å planlegge og utarbeide et yrkesrettet undervisningsopplegg i tall og algebra, samt utvikle seg som matematikklærer gjennom refleksjon.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med FARMA3010 Anvendt farmakologi og farmakoterapi