EPN-V2

FARB2300 Fysiologi og farmakologi 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiology and Pharmacology 2
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
  • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
  • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

Forkunnskapskrav

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive oppbygging, struktur og funksjon til immunsystemet, respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet
  • kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
  • kan forklare cellulære/molekylære virkningsmekanismer for legemidler og endogene signalstoffer knyttet til de nevnte organsystemene, inkludert målmolekyler og signalveier
  • kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og prinsipper for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
  • kan beskrive aktiveringsmekanismer, funksjon og regulering av immunforsvaret
  • kan gjøre rede for forutsetningene for immunologisk hukommelse og vaksinering
  • kan gjøre rede for norske anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet utgitt av Helsedirektoratet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om virkningsmekanismer, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
  • kan formidle og diskutere aktuelt fagstoff med medstudenter
  • kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstof

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte terapiområder
  • har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte terapiområder

Innhold

  • Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
  • Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
  • Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
  • Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
  • Yrkesinteresser som læreforutsetning
  • Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
  • Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
  • Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Hjelpemidler ved eksamen

Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet

Emneoverlapp

  • 5 studiepoeng overlapp med FARMA2210 Fysiologi og farmakologi 1
  • 10 studiepoeng overlapp med FARMA2310 Fysiologi og farmakologi 2