EPN-V2

FARB2200 Fysiologi og farmakologi 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiology and Pharmacology 1
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler hvordan legemidler påvirker kroppen og hvordan legemidler brukes ved ulike terapiområder. Sentrale tema er grunnleggende farmakodynamikk og -kinetikk, det perifere nervesystem, sentralnervesystemet, det endokrine system, muskler og skjelett og mage-tarm-systemet. Det fokuseres på regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene, samt patofysiologi ved utvalgte sykdommer og legemidler til behandling av disse.

Forkunnskapskrav

Studenten kan maksimalt mangle ett bestått emne fra første studieår. Del-eksamen 1 legemiddelregning i emnet FARB1400 er unntatt fra progresjonskravet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale farmakodynamiske begreper og farmakokinetiske prosesser
  • kan beskrive oppbygging, struktur og funksjon til det perifere nervesystem, sentralnervesystemet, det endokrine system, muskel- og skjelettsystemet og fordøyelsessystemet
  • kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
  • kan forklare cellulære/molekylære virkningsmekanismer for legemidler og endogene signalstoffer knyttet til de nevnte organsystemene, inkludert målmolekyler og signalveier
  • kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og prinsipper for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende farmakokinetiske beregninger
  • kan anvende kunnskap om virkningsmekanismer, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
  • kan formidle og diskutere aktuelt fagstoff med medstudenter
  • kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte terapiområder
  • har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte terapiområder

Innhold

1) Skriftlig oppgave i gruppe på 3-6 studenter. For grupper på 3-4 studenter skal oppgavens omfang være på ca 10000 ord (+/- 10 prosent), for grupper på 5-6 studenter ca. 12000 ord (+/- 10 prosent). Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk

2) Individuell muntlig høring inntil 30 min. Høringen kan gjennomføres på engelsk eller norsk.

Den skriftlige oppgaven må være vurdert til A-E for at studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned etter muntlig høring.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått), har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av oppgaven én (1) gang.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid (PBL) og laboratoriekurs

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling og analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
  • kan beskrive sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
  • kan gjøre rede for styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
  • kan gjøre rede for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt

Ferdigheter

  • Studenten
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre
  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
  • kan beskrive, analysere og diskutere prosjektets problemstilling og resultater opp mot annen publisert vitenskap
  • kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisninger på en enhetlig og korrekt måte
  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne faglige vurderinger gjennom opposisjon- og respondentskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
  • kan reflektere muntlig og skriftlig om faglige og vitenskapelige problemstillinger

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer laboratorieøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på laboratoriet.

Emneoverlapp

Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del. Til muntlig eksamen kan studenten medbringe et eksemplar av sin bacheloroppgave.