EPN-V2

FARB2100 Biofarmasi og legemiddelformulering Emneplan

Engelsk emnenavn
Biopharmaceutics and Pharmaceutical Science
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på karakteristiske egenskaper ved ulike typer virkestoff, formuleringer og administrasjonsveier, samt teori rundt og praktisk fremstilling av sterile legemidler.

Forkunnskapskrav

Studenten kan maksimalt mangle ett bestått emne fra første studieår. Del-eksamen 1 legemiddelregning i emnet FARB1400 er unntatt fra progresjonskravet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive oppbygging og funksjon av biologiske barrierer
  • kan forklare relevante hjelpestoffers funksjon i farmasøytiske preparater
  • kan gjøre rede for faktorer som kan begrense virkestoffers biotilgjengelighet og påvirke legemidlers biofarmasøytiske egenskaper
  • kan forklare valg av virkestofform, formulering og administrasjonsvei i forbindelse med legemiddelutvikling
  • kan gjøre rede for hvordan holdbarhetstid og oppbevaringsbetingelser for et legemiddel fastsettes
  • kan vurdere bruk av ulike legemiddelformuleringer ut fra pasientens tilstand og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere formuleringsprinsipper for preparater basert på informasjon fra preparatomtaler (SPC) og eventuelle andre farmasøytiske oppslagsverk
  • behersker grunnleggende ferdigheter innen aseptisk arbeidsteknikk og steriliseringsprosedyrer
  • kan vurdere om en legemiddelbatch overholder spesifikke kvalitetskrav
  • kan presentere et tildelt aktuelt faglig tema til sine medstudenter

Generell kompetanse

Studenten

  • har et grunnlag for å identifisere innovative formuleringer samt kritiske trinn i legemiddelutvikling og -fremstilling
  • har et grunnlag for å sette seg inn i formuleringsprinsippet til nye legemidler
  • kan vurdere muligheter for individuell tilpasning av legemiddelformulering for å skape best mulig helse på individnivå
  • har et bevisst forhold til valg av egnet formulering og administrasjonsvei
  • har en forståelse for farmasøytens rolle innenfor legemiddelutvikling og -fremstilling

Innhold

Passing the exam in MAHEL4100 is a prerequisite for starting MAHEL4300.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, spørretimer og laboratoriearbeid. Forelesningene involverer studentaktivitet og stoffet aktualiseres ved hjelp av klinisk relevante eksempler. Laboratoriearbeidet fokuserer på aseptisk arbeidsteknikk. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurset i fremstilling av legemidler med krav til sterilitet
  • Individuell praktisk test i fremstilling av legemidler med krav til sterilitet, inntil 2 timer

Dersom den praktiske testen ikke blir godkjent, vil det bli tilrettelagt for ytterligere ett forsøk før ordinær eksamen. Godkjenning er en forutsetning for å kunne fremstille seg til ordinær eksamen. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on work with children and adolescents in the age group 6-20 years, particularly their physical, mental and social growth and development at the population, group and individual level. Emphasis is placed on protection and risk factors and what contributes to health and coping skills in the different arenas where they grow up. 

Resource and solution-oriented approaches are emphasised. User participation and interdisciplinary cooperation are important aspects of the course. Emphasis is also placed on relevant theories and methods, as well as teaching that is essential in health promotion and prevention work, including pedagogical methods and health communication. Both MAHEL4300 and MAHELPRA10 must be passed to obtain the right to order and administer contraceptives, including long-acting contraceptives.

Emneoverlapp

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can analyse and assess the public health nurse’s function, areas of responsibility and tasks in relation to children, adolescents and their families/caregivers at different levels
  • can discuss the significance of children and adolescents’ physical, psychological, sexual and social development and health
  • can critically assess appropriate educational methods, health communication and relationship building aimed at children, adolescents and their families/caregivers
  • can describe the significance of supporting children and adolescents as next of kin in connection with crises, trauma and stressful circumstances
  • can assess knowledge on children and adolescents’ protection and risk factors
  • can discuss the importance of inclusion and equality
  • can describe the significance of cooperation, and interdisciplinary and cross-sector collaboration for children, adolescents and their families/caregivers
  • can describe guidance of, ordering and administration of contraceptives, including long-acting reversible contraceptives

Skills

The student

  • can apply relevant methods of health promotion and preventive work at different levels, with children, adolescents and their families/caregivers
  • can use relevant methods to independently assess children and adolescents’ physical and psychological health, identify developmental abnormalities, illness and disabilities and implement measures as needed
  • can contribute to preventing, identifying and averting psychosocial stress in children and adolescents’ environments
  • can provide guidance on nutrition and growth, and refer to other professionals as needed
  • can use knowledge of children and adolescents’ use of digital arenas to be able to implement measures as needed
  • can apply different forms of communication and pedagogical methods when interacting with children, adolescents, and their families/caregivers

General competence

  • can analyse and apply knowledge-based methods in the school health service and young people’s clinics
  • can analyse and apply ethical principles to reflect on dilemmas in professional practice relating to children, adolescents and their families/caregivers
  • can analyse professional issues and assess the need for measures, employ interdisciplinary methods and refer to other professionals as needed
  • can contribute to a culturally sensitive approach to children, adolescents and their families/caregivers
  • can contribute to a sense of security and trust when interacting with children, adolescents and their families/caregivers