EPN-V2

FARB1200 Organisk kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organic Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
  • kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
  • kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
  • kan utføre utvalgte kjemiske forsøk, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
  • kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR (Nuclear Magnetic Resonance - spektroskopiske data)
  • kan bruke IR (infrarødt spektroskopi), tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler

Innhold

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt med studiepoeng:

Organisk kjemi 10 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike former og modeller for ledelse,
  • anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
  • anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
  • bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
  • utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
  • lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
  • vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Egne labrapporter.
  • Egenproduserte håndskrevne notater.
  • Kjemidata (B. Pedersen).
  • Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.
  • Molekylbyggesett.

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav.

Ingen obligatorisk aktivitet.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med FARMA1200 Organisk kjemi.