Programplaner og emneplaner - Student
FARB1100 Generell kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- General Chemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Mellom samlingene får deltakerne arbeidsoppgaver som er knyttet til undervisningsopplegget.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive periodiske trender i hovedgruppene i periodesystemet, og gjøre rede for inter- og intramolekylære krefter
- kan beskrive fysikalske egenskaper til væsker, gasser, løsninger og faste stoffer
- kan gjøre rede for reaksjoner for organiske og uorganiske syrer og baser, redoksreaksjoner og fellingsreaksjoner.
- kan gjøre rede for termodynamiske prinsipper og sammenhengen mellom termodynamikk og kjemisk likevekt
- kan gjøre rede for hovedprinsippene i reaksjonskinetikk
- kan beskrive funksjonelle grupper i organiske molekyler
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre støkiometriske beregninger og konsentrasjonsberegninger
- kan utføre utvalgte kjemiske forsøk, tolke og presentere eksperimentelle data fra disse
- kan utføre likevektsberegninger og forutse effekter av ytre påvirkninger på systemer i likevekt
- kan utføre syre-baseberegninger, herunder bufferberegninger
- kan vise sikker atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse for generell kjemi som basis for farmasifagene
Innhold
Admission to the Master's programme.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-12 sider (ekskludert innholdsfortegnelse og litteraturliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Bestått / ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Design has evolved into a discipline that aims to make a positive impact in many different aspects of nature and society. As a result, designers find themselves in increasingly cross-disciplinary and multimodal environments, where they need to discover, investigate, define problems, and support claims based on evidence gained through universal scientific and academic practices. In this course, students will gain the ability to conduct scientific design research and develop an understanding of its relevance to practice.
Emneoverlapp
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has knowledge of
- the philosophical underpinnings of scientific research
- various theories and methods in science and design research
- ethical implications of scientific and professional work
Skills
The student is able to
- plan and complete their own research projects
- identify, discuss and evaluate relevant research theories and methods
- integrate academic scientific methods and rigor in practice based and creative research
- write articles according to universal academic standards
General competence
The student
- has a developed understanding of academic and practical design research and its relevance to practice