EPN-V2

FARB1100 Generell kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
General Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Mellom samlingene får deltakerne arbeidsoppgaver som er knyttet til undervisningsopplegget.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive periodiske trender i hovedgruppene i periodesystemet, og gjøre rede for inter- og intramolekylære krefter
  • kan beskrive fysikalske egenskaper til væsker, gasser, løsninger og faste stoffer
  • kan gjøre rede for reaksjoner for organiske og uorganiske syrer og baser, redoksreaksjoner og fellingsreaksjoner.
  • kan gjøre rede for termodynamiske prinsipper og sammenhengen mellom termodynamikk og kjemisk likevekt
  • kan gjøre rede for hovedprinsippene i reaksjonskinetikk
  • kan beskrive funksjonelle grupper i organiske molekyler

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre støkiometriske beregninger og konsentrasjonsberegninger
  • kan utføre utvalgte kjemiske forsøk, tolke og presentere eksperimentelle data fra disse
  • kan utføre likevektsberegninger og forutse effekter av ytre påvirkninger på systemer i likevekt
  • kan utføre syre-baseberegninger, herunder bufferberegninger
  • kan vise sikker atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise forståelse for generell kjemi som basis for farmasifagene

Innhold

Admission to the Master's programme.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-12 sider (ekskludert innholdsfortegnelse og litteraturliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Bestått / ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Design has evolved into a discipline that aims to make a positive impact in many different aspects of nature and society. As a result, designers find themselves in increasingly cross-disciplinary and multimodal environments, where they need to discover, investigate, define problems, and support claims based on evidence gained through universal scientific and academic practices. In this course, students will gain the ability to conduct scientific design research and develop an understanding of its relevance to practice.

Emneoverlapp

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the philosophical underpinnings of scientific research
  • various theories and methods in science and design research
  • ethical implications of scientific and professional work

Skills

The student is able to

  • plan and complete their own research projects
  • identify, discuss and evaluate relevant research theories and methods
  • integrate academic scientific methods and rigor in practice based and creative research
  • write articles according to universal academic standards

General competence

The student

  • has a developed understanding of academic and practical design research and its relevance to practice