EPN-V2

ERGOBPRA2 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.

Den samme vurderingsformen benyttes ved ny og utsatt eksamen.

Forkunnskapskrav

Bestått/Ikke bestått

Læringsutbytte

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet har fokus på helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere på befolknings, - gruppe- og individnivå, innenfor kommunehelsetjenesten, på helsestasjon for barn (0-5 år), i skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (6-20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktninghelsetjeneste. Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Emnet er forankret i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse. Kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler) står sentralt i emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

In line with the course topic, the course is totally internet based, and the work methods are highly collaborative. The course may be taught in English if English speaking students attend. Active participation from all students is a necessity. The course requirements will ensure that the student acquires sufficient practical skills in using tools for collaboration as well as theoretical knowledge. It will also give the students a continuous workload during the semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Grunnlaget for vurdering er læringsutbyttebeskrivelser for den enkelte praksisperioden, og er konkretisert i en vurderingsrapport. Studentene blir vurdert med grunnlag i observasjon og skriftlig dokumentasjon knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning og skriftlige refleksjonslogger med egenvurdering. Både undervisningen og loggene drøftes med praksislærer. Studenten har selv ansvar for å arkivere egenvurderingen i en individuell praksismappe i universitetets digitale læringssystem.

Vurdering i praksis skal bidra til læring og utvikling hos studentene. Vurderingen skal foregå underveis i praksisperiodene, slik at studentene er orientert om hvordan de fungerer i forhold til forventet læringsutbytte i den enkelte praksisperioden. Midt i praksisperioden skal studentene få en midtveisvurdering av praksislærer.

Etter avsluttet praksisperiode skriver praksislærere en sluttvurdering. Vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i lærerutdanningen, praksislærer og rektor ved praksisskolen. Det benyttes karakteren bestått/ikke bestått, og det er praksislærer som setter denne karakteren.

Studenter som står i fare for ikke å bestå en praksisperiode, skal ha skriftlig melding om dette senest midtveis i praksisperioden. Studenten innkalles snarest til møte med representant fra utdanningen, praksislærer og rektor. Studenter som vurderes til «ikke bestått» i en praksisperiode, kan likevel fullføre semesteret i utdanningen.

Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres. Hvis praksis blir vurdert til «bestått» ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til «ikke bestått» ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere presisering av bestemmelsene, se § 8 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used. See assessment criteria in the programme plan.

Vurderingsuttrykk

The report will be evaluated by an internal and external examiner.

Sensorordning

The following are sub themes of the course:

  • Concepts of collaboration
  • Modes of collaboration
  • DCL (Distributed Collaborative Learning)
  • Problem-based learning for collaboration