EPN-V2

ERGOBPRA1 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 1
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske perspektiver på barn og barndom, pedagogisk grunnsyn og pedagogikkens egenart i barnehagesammenheng
  • har kunnskap om didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
  • har fordypet kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
  • har kunnskap om danning og demokratiske prosesser i barnehagen
  • har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, inkludert samiske perspektiver på barndom
  • har kunnskap om barn med særskilte behov, barns seksualitet, kjønn og identitetsdanning samt hvordan tilrettelegge for inkluderende pedagogiske praksiser i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge og lede pedagogisk arbeid med barn på måter som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
  • kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold og inkludering og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
  • kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
  • har evne og vilje til å skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppa
  • kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
  • kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig
  • kan utøve profesjonelt skjønn i samspill med barn og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, eller sosial-, kulturell-, religiøs- og livssynsbasert tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns rettigheter basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • kan analysere og tenke kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis, samt over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Forberedelse til og deltakelse i to dialogseminarer med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet
  • Deltakelse i INTER1100; seminar over 2 dager
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Læringsutbytte

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen består av en 10 minutter PowerPoint-presentasjon av et tildelt tema og 10 minutter samtale om fagstoff knyttet til emnet. Tema tildeles tidlig i semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Tildelt tema fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisperioden går over ti uker og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er tre dager i praksis og en dag på utdanningen. Studentene har en ergoterapeut som veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

PowerPoint-lysark med stikkord.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.

Vurderingsuttrykk

  • Pedagogisk grunnsyn og pedagogisk praksis
  • Didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
  • Danning og demokratiske prosesser
  • Perspektiver på barns utvikling og læring
  • Syn på lek og lekteorier
  • Kulturelt og språklig mangfold, samiske perspektiver på barndom
  • Barn med særskilte behov, inkludering
  • Barns seksualitet, kjønn og identitet

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.