Programplaner og emneplaner - Student
ERGOBPRA1 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Occupational Therapy Practice Placement, Part 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om profesjonsetiske perspektiver på barn og barndom, pedagogisk grunnsyn og pedagogikkens egenart i barnehagesammenheng
- har kunnskap om didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
- har fordypet kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om danning og demokratiske prosesser i barnehagen
- har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, inkludert samiske perspektiver på barndom
- har kunnskap om barn med særskilte behov, barns seksualitet, kjønn og identitetsdanning samt hvordan tilrettelegge for inkluderende pedagogiske praksiser i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og lede pedagogisk arbeid med barn på måter som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold og inkludering og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- har evne og vilje til å skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppa
- kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig
- kan utøve profesjonelt skjønn i samspill med barn og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, eller sosial-, kulturell-, religiøs- og livssynsbasert tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns rettigheter basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- kan analysere og tenke kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis, samt over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Forberedelse til og deltakelse i to dialogseminarer med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet
- Deltakelse i INTER1100; seminar over 2 dager
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Læringsutbytte
Individuell muntlig eksamen.
Eksamen består av en 10 minutter PowerPoint-presentasjon av et tildelt tema og 10 minutter samtale om fagstoff knyttet til emnet. Tema tildeles tidlig i semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Tildelt tema fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisperioden går over ti uker og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er tre dager i praksis og en dag på utdanningen. Studentene har en ergoterapeut som veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
PowerPoint-lysark med stikkord.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.
Vurderingsuttrykk
- Pedagogisk grunnsyn og pedagogisk praksis
- Didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
- Danning og demokratiske prosesser
- Perspektiver på barns utvikling og læring
- Syn på lek og lekteorier
- Kulturelt og språklig mangfold, samiske perspektiver på barndom
- Barn med særskilte behov, inkludering
- Barns seksualitet, kjønn og identitet
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.