EPN-V2

ERGOBPRA1 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 1
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes
  • redegjøre for sammenhenger mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet samt ved diabetes og utførelse av dagliglivets aktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med varierende symptomer, for ulike skader, og i ulike sykdomsstadier og livsfaser
  • analysere funksjon, og foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak som bygger på undersøkelsesfunn samt pasientens ønsker og mål
  • anvende kunnskap om mestring knyttet til ulike pasientkasuistikker
  • utarbeide et klinisk resonnement på bakgrunn av en faglig problemstilling
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og begrunne tiltak som fremmer funksjon
  • anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes
  • reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes, og mulig konsekvens for terapeutrollen

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, pasientdemonstrasjoner, ferdighetstrening, e-læringskurs og forelesninger.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • Fagnotat i gruppe med utgangspunkt i en faglig problemstilling utarbeidet etter gjeldende kriterier

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.