Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB3900 Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development and Methods - Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom tredje studieår arbeider studentene med en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.
I del en, som starter i begynnelsen av høstsemesteret, vil fokus være på hvordan planlegge et prosjektarbeid. Studentene starter med å fordype seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utviklingen av prosjektskissen.
I del to, som avslutter studiet, vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave.
Oppgaven skal være knyttet til et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Anestesisykepleie innebærer å ivareta pasienten som skal gjennomgå kirurgi eller undersøkelser som krever anestesi eller sedasjon, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. I forbindelse med operasjon og anestesi er pasientene sårbare for både fysiske og psykiske belastninger. Anestesisykepleiere har kunnskap, kompetanse og forutsetninger for å ivareta pasientens autonomi, selvbestemmelse og vitale funksjoner i en høyteknologisk kontekst. Anestesisykepleiere kan ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus.
Anestesisykepleiefagets historiske utvikling er påvirket av generelle samfunnsmessige endringer, og er sterkt preget av de faglige oppgaver og utfordringer som faggruppen har blitt satt til å ivareta.
Profesjonell ivaretagelse av pasienten krever at en er oppdatert i aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie.
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.
I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
- skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.
Vurdering og eksamen
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt to studenter, inntil 7000 ord.
Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) har studentene anledning til å levere omarbeidet oppgave én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Test i legemiddelregning.
- Individuell oppgave: Den våkne pasienten (for eksempel regional anestesi).
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Generell anestesi
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler. Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer i et seminar.
Vurderingsuttrykk
TLK2600, TLK3200, TLK3400 og TLK2200.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.