EPN-V2

ERGOB3900 Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development and Methods - Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom tredje studieår arbeider studentene med en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.

I del en, som starter i begynnelsen av høstsemesteret, vil fokus være på hvordan planlegge et prosjektarbeid. Studentene starter med å fordype seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utviklingen av prosjektskissen.

I del to, som avslutter studiet, vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave.

Oppgaven skal være knyttet til et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Anestesisykepleie innebærer å ivareta pasienten som skal gjennomgå kirurgi eller undersøkelser som krever anestesi eller sedasjon, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. I forbindelse med operasjon og anestesi er pasientene sårbare for både fysiske og psykiske belastninger. Anestesisykepleiere har kunnskap, kompetanse og forutsetninger for å ivareta pasientens autonomi, selvbestemmelse og vitale funksjoner i en høyteknologisk kontekst. Anestesisykepleiere kan ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus.

Anestesisykepleiefagets historiske utvikling er påvirket av generelle samfunnsmessige endringer, og er sterkt preget av de faglige oppgaver og utfordringer som faggruppen har blitt satt til å ivareta.

Profesjonell ivaretagelse av pasienten krever at en er oppdatert i aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie.

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
  • skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.

Vurdering og eksamen

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt to studenter, inntil 7000 ord.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) har studentene anledning til å levere omarbeidet oppgave én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Test i legemiddelregning.
  • Individuell oppgave: Den våkne pasienten (for eksempel regional anestesi).
    • Studenten utarbeider problemstilling selv.
    • Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen med minimum to relevante forskningsartikler.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
  • Gruppeoppgave: Generell anestesi
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler. Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer i et seminar.

Vurderingsuttrykk

TLK2600, TLK3200, TLK3400 og TLK2200.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.