Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB3000 Global helse, ledelse og innovasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Global Health, Leadership and Innovation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- 10 stp overlapp med BIO3200 Molekylær genetikk.
- 10 stp overlapp med BIOB3200 Genetikk og molekylær diagnostikk
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi knyttet til folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan forklare hvordan nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker retten til aktivitet og deltakelse
- kan gjøre rede for innovasjon, entreprenørskap og bærekraft innen ergoterapi for å møte framtidens utfordringer
- kan gjøre rede for ledelse av ergoterapi som inkluderer planlegging, koordinering og økonomiske rammer for tjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan demonstrere kunnskap om ergonomi og tilrettelegging av helsefremmende arbeidsplasser
- kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse og arbeidsinkludering for både enkeltpersoner og grupper
- kan anvende verktøy for innovasjon og entreprenørskap relatert til global helse, og formidle resultater til et publikum
- kan anvende veiledende, ressursorienterte og myndiggjørende strategier som fremmer aktivitet og deltakelse
- kan organisere veiledning og ta ansvar for ledelse i møte med studenter og andre samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer og argumentere for likeverdige tjenester, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bidra til tjenesteinnovasjon, systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
- kan samarbeide med frivillige, personer og organisasjoner, og andre relevante aktører
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må ha godkjent gjennomføring av kurs i blodprøvetaking (arbeidskrav) i emnet BIOB1000 for å kunne gå ut i 2 dagers praksis i poliklinikk med prøvetaking av pasienter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende metoder som for eksempel spektrofotometri, elektroforese og immunkjemiske metoder
- kan gjøre rede for utvalgte instrumenters oppbygging og måleteknikk
- har grunnleggende kunnskap om analysekvalitet
- kjenner til ulike feilkilder og hvordan de bidrar til usikkerhet i analyseresultater
- kan gjøre rede for utvalgte metoder som brukes i pasientnær analysering og selvtesting og hvordan disse kvalitetssikres
- kjenner til gjeldende prosedyrer for blodprøvetaking av voksne
- kan gjøre rede for ulike blodprøvetakingsteknikker og kjenner til preanalytiske forhold som er avgjørende for et korrekt analyseresultat
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre grunnleggende laboratorieanalyser og bruke analyseinstrumenter som benyttes i emnet på en selvstendig måte
- kan følge prosedyrer og lage enkle prosedyrer selv
- har grunnleggende ferdigheter i å sette opp kontrolldiagrammer og vurdere kvalitetskontrollresultater
- kan vurdere hvilken pipetteringsteknikk som er egnet for ulike prøvematerialer
- kan bruke, kontrollere og justere pipetter på en korrekt måte
- kan stille inn og bruke et mikroskop, samt utføre enkelt vedlikehold
- kan under veiledning beherske kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende prosedyre
Generell kompetanse
Studenten
- kan forstå og utføre grunnleggende laboratoriearbeid etter gitte prosedyrer på en nøyaktig og kvalitetssikker måte
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og laboratoriearbeid.
Studenten har to dagers ekstern praksis i poliklinikk med prøvetaking av pasienter. Etter praksis skal studentene presentere en digital poster i gruppe som skal omhandle temaer fra praksisperioden, for eksempel møtet med pasienten og preanalytiske forhold.
Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene i forkant av laboratorieundervisningen. Tiden på laboratoriet brukes derfor i liten grad til demonstrasjoner av hvordan oppgavene skal løses.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell praktisk eksamen, 3 timer.
Vurderingsuttrykk
Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne.
Sensorordning
Gradert skala A-F.