EPN-V2

ERGOB2200 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler komplekse problemstillinger hos brukere og familiene deres knyttet til rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon. Ergoterapeuter har ofte en koordinerende rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid på tvers av ulike sektorer. Brukermedvirkning, familiesentrerte tjenester, arbeidsrehabilitering, hverdagsrehabilitering og sammensatte medisinske og sosiale tilstander er sentrale tema i emnet.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapeuters intervensjoner innen rehabilitering, habilitering og behandling ved sammensatte medisinske og sosiale tilstander
  • kan gjøre rede for palliativ behandling innen ergoterapi
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid innen rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon
  • kan forklare hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
  • kan forklare ergoterapeuters tilnærming i hverdagsrehabilitering og begrunne tiltak på bakgrunn av teoretiske modeller og relevante redskaper
  • kan forklare hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktivitetsanalyse i kartlegging, vurdering og tilrettelegging av arbeidsplass
  • kan diskutere betydningen av arbeidsrehabilitering i lys av personers rett til aktivitet og deltakelse og drøfte betydningen av arbeidsrehabilitering opp mot samfunnsøkonomi
  • kan drøfte betydningen av personers og pårørendes erfaringskompetanse for å sikre deres medvirkning og rettigheter i tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap om, og sette inn tiltak for, mennesker med helsemessige og sosiale utfordringer
  • kan diskutere design og metode i vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske problemstillinger i rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon i lys av yrkesetiske retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer med kasusbasert undervisning, ferdighetstreninger og forelesninger. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe og presenterer sitt arbeid for medstudenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The course presents main social protection strategies with regard to major social risks, as well as evaluation methods to assess the advantages and disadvantages of health and social policy interventions.

Language of instruction is English

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen basert på et kasus, inntil 30 minutter

Aktuelt kasus blir publisert 2 dager før eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

None.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
  • the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
  • principles of social insurance and health insurance
  • strategies for providing residual or universal social and health assistance
  • the extended family as a risk-managing institution
  • problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
  • strategies for efficient delivery of health and social services
  • policy evaluation methods in health and social care

Skills

The student can

  • identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
  • investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
  • analyse processes of social/health policy implementation
  • evaluate social/health policy outputs and outcomes

General competence

The student is able to

  • participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures

Sensorordning

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.