EPN-V2

ERGOB2100 Tilgjengelighet, tilrettelegging og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Accessibility, Adaption and Technology
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Tilgjengelige omgivelser er en viktig forutsetning for aktivitet og deltakelse. Ergoterapeuter kan jobbe på systemnivå med universell utforming, eller på individ- og gruppenivå med tilrettelegging av omgivelser og bruk av hjelpemidler som helsefremmende eller kompenserende tiltak. Teknologi utgjør en vesentlig del av dagens hjelpemidler til brukere med både fysiske, kognitive, psykiske og sosiale utfordringer. Teknologi kan også brukes som del av opptrening av ferdigheter og funksjoner i en rehabiliteringsprosess. Digital kompetanse i utvikling, bruk og sikkerhet er viktig i et digitalisert samfunn.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Mappen vurderes av en intern og en ekstern sensor som behersker norsk og tolkespråket.

Arbeids- og undervisningsformer

TLK2600, TLK3200, TLK3400 og TLK2200.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i eget fagområde
  • kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje

FerdigheterStudenten kan

  • vurdere utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • analysere og kritisk vurdere produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke, i et bærekraftperspektiv
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til etiske aspekter, bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftige løsninger
  • etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet

Vurdering og eksamen

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
  2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
  3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.) Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg på 1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.
  4. Identifisere og formidle sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og analysere hvilken betydning det kan ha for egen yrkespraksis og undervisning. Dette skal presenteres overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Dokumentasjon: Digital presentasjon på 10-15 minutter og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen. Refleksjonsnotatet skal være på 500 ord pr student, +/- 10%.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

Vurderingsuttrykk

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt