Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB1000 Aktivitet og deltakelse i hverdagslivet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Occupation and Participation in Everyday Life
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ergoterapi tar utgangspunkt i at aktivitet og deltakelse i hverdagslivet har stor betydning for menneskers helse og livskvalitet. Teori som belyser sammenhengen mellom mennesket, aktivitet og omgivelser blir introdusert. Dette emnet tar utgangspunkt i aktivitetsvitenskap, aktivitetsanalyse og omgivelsenes betydning. Emnet inkluderer et arbeidskrav som er felles for alle ergoterapeututdanninger i Norge knyttet til aktivitetsanalyse.
Forkunnskapskrav
This PhD course focuses on the political dimension of education and digital technologies at macro level (global, national, regional) as well as the consequences for the implementation of digital technologies in the field of practice at the micro level. Theoretically the course is grounded in the field Science Technology Studies (STS). STS represents a humanistic and social science perspective where the unit of analysis is how social and cultural aspects shape the use of technologies in concrete local and social practices. An anti-essentialist understanding of technology stresses the importance of understanding concrete uses of digital technologies within broader cultural, social, political and economic discourses and negotiations in the knowledge age. This perspective represents an important contribution in understanding how scientific research and innovation of digital technologies affects today's education.
Approved by LUI's educational committee 21.03.2022
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi
- kan forklare aktivitetsform og hvordan form påvirkes av omgivelser
- kan beskrive ergoterapifagets utvikling og betydning i samfunnet
- kan gjøre rede for ergoterapeutiske modeller som belyser sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser
- kan forklare hvordan hverdagslivets aktiviteter, roller og kultur påvirker helse og aktivitetsidentitet
- kan forklare sammenhengen mellom levevaner, aktivitetsbalanse, helse og livskvalitet
- kan forklare prinsipper for god kommunikasjon og betydningen av kommunikasjon i ergoterapeutisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre analyse av aktivitetsform i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse
- kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
- kan drøfte materielle, fysiske, sosiale og kulturelle omgivelsers betydning for aktivitet og deltakelse og anvende prinsippene for universell utforming
- kan anvende litteratursøk og korrekt kildehenvisning i skriftlig formidling
Generell kompetanse
Studenten
- er prosess- og målorientert i samarbeid om gruppeoppgaver
- kan anvende en kreativ designprosess i ergoterapirelaterte oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
The first part of the course is a seminar given over two non- consecutive days so that the participants have a chance to apply and reflect on the concepts. The working methods include lectures, discussions, practical workshops, as well as student presentations. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities, including presenting their project.
The second part of the course is related to the written paper and includes supervision two to four weeks after the seminar.
Preparations for the course
Students are encouraged to read through parts of the syllabus prior to the course to be able to participate actively in discussions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- presentasjon av analyse av en aktivitetsform i gruppe på 4-7 studenter
Vurdering og eksamen
The candidate writes an individual paper, 2000 - 4000 words plus reference list. The paper must be related to relevant themes in the course syllabus. The paper must be written in Norwegian, Swedish, Danish or English.
If a paper cannot be passed, the candidate must submit one revised version within a given deadline.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
The learning outcomes serve as criteria for assessment. The grades are "pass" or "fail".
Sensorordning
The paper will be assessed by two course coordinators.