EPN-V2

ENT4100 Søking etter verdiskapende ideer Emneplan

Engelsk emnenavn
Searching for value-creating ideas
Studieprogram
Masterstudium i entreprenørskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi studenten praktisk kunnskap og ferdigheter i å søke etter ideer og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. I løpet av kurset tester studentene ut forskjellige ideer eller utfordringer gjennom intensive uker (mulighetsstudier) eller dager (hackaton). Ideene eller utfordringene kan komme fra studentene selv, fra andre personer eller interessenter, fra offentlig eller privat sektor eller fra forskning. Studentene skal bli bevisste på hvilken avgjørende rolle idévurdering spiller når det gjelder å fastslå økonomisk, sosial, kulturell og miljømessig verdi. Emnet gir også en inngående introduksjon til mulighetsstudier og markedsundersøkelse.

Emnet tar for seg de avgjørende faktorene som må tas i betraktning i den innledende konseptualiseringen av et nytt foretak eller innovasjonsprosjekt. Studentene må være så ærlige som mulig når de avgjør om det er verdt å gå videre med den framlagte ideen. Denne avgjørelsen vil være basert på den enkelte gründers ønsker og ambisjoner. Studentene skal avgjøre om svaret blir ja eller nei og begrunne svaret. En positiv avgjørelse betyr at neste steg er å begynne å utvikle en lanseringsplan, som kan innebære å utvikle og teste prototyper, rekruttere ledere og skaffe nødvendig finansiering samt ressurser og støtte, internt og eksternt. En negativ avgjørelse er også et gyldig og verdifullt resultat som vil spare gründeren tid og penger som ellers kunne ha blitt brukt på et konsept som har kommersielt potensial for å lykkes i markedet. Ideene som blir lagt fram og testet i løpet av dette emnet, danner grunnlaget for kurset Entrepreneurship 2 i andre semester.

Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
  • høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
  • inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
  • høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
  • spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
  • gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
  • vurdere behov for innovasjon
  • ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
  • vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
  • håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
  • identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
  • gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
  • forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
  • vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
  • uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i kontraktsrettslige grunnprinsipper
  • inngående kunnskap i alminnelig kontraktsrett
  • inngående kunnskap om spesielle rettslige problemsstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter med private
  • innsikt i hvilken betydning utviklingen i den internasjonale kontraktsretten har og kan få for norsk kontraktsrett

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, systematisere og formulere kontraktsrettslige spørsmål
  • problematisere og drøfte sentrale teoretiske kontraktsrettslige problemsstillinger
  • anvende aktuelle kontraktsrettslige regler på praktiske problemsstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
  • formidle og beherske fagområdets uttrykksformer

Vurdering og eksamen

Undervisningsopplegget er basert på forelesninger, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike kontraktsrettslige problemsstillinger og kontraktstyper er viktige elementer i undervisningen. Det forutsettes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Vurderingsuttrykk

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Eksamensmodus av Lovdata Pro

Sensorordning

Gradert skala A - F