EPN-V2

ENT4100 Søking etter verdiskapende ideer Emneplan

Engelsk emnenavn
Searching for value-creating ideas
Studieprogram
Masterstudium i entreprenørskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi studenten praktisk kunnskap og ferdigheter i å søke etter ideer og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. I løpet av kurset tester studentene ut forskjellige ideer eller utfordringer gjennom intensive uker (mulighetsstudier) eller dager (hackaton). Ideene eller utfordringene kan komme fra studentene selv, fra andre personer eller interessenter, fra offentlig eller privat sektor eller fra forskning. Studentene skal bli bevisste på hvilken avgjørende rolle idévurdering spiller når det gjelder å fastslå økonomisk, sosial, kulturell og miljømessig verdi. Emnet gir også en inngående introduksjon til mulighetsstudier og markedsundersøkelse.

Emnet tar for seg de avgjørende faktorene som må tas i betraktning i den innledende konseptualiseringen av et nytt foretak eller innovasjonsprosjekt. Studentene må være så ærlige som mulig når de avgjør om det er verdt å gå videre med den framlagte ideen. Denne avgjørelsen vil være basert på den enkelte gründers ønsker og ambisjoner. Studentene skal avgjøre om svaret blir ja eller nei og begrunne svaret. En positiv avgjørelse betyr at neste steg er å begynne å utvikle en lanseringsplan, som kan innebære å utvikle og teste prototyper, rekruttere ledere og skaffe nødvendig finansiering samt ressurser og støtte, internt og eksternt. En negativ avgjørelse er også et gyldig og verdifullt resultat som vil spare gründeren tid og penger som ellers kunne ha blitt brukt på et konsept som har kommersielt potensial for å lykkes i markedet. Ideene som blir lagt fram og testet i løpet av dette emnet, danner grunnlaget for kurset Entrepreneurship 2 i andre semester.

Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
  • høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
  • inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
  • høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
  • spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
  • gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
  • vurdere behov for innovasjon
  • ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
  • vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
  • håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
  • identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
  • gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
  • forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
  • vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
  • uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:

  • Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
  • Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
  • Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
  • Forelesninger
  • Gjesteforelesere
  • Workshop

Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.

De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger og praktiske oppgaver under veiledning, både forelesninger og øvinger fordrer oppmøte på campus. Case studier kan inngå som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av emneansvarlig).

I tillegg til undervisning og pensum forventes studentene å lære seg nødvendige teknikker gjennom mindre nettkurs eller kurs tilbudt hos Makerspace. Dette kan være nødvendig for å bygge den endelige prototypen.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (arbeidsmengde tilpasset 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjemmeeksamen. En endelig rapport som dokumenterer prosess og produksjon av en prototyp. Bygger videre på de obligatoriske oppgavene i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

Alle.

Sensorordning

Gradert skala A-F.