EPN-V2

ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 1 for Primary School Teachers - Module 2
Studieprogram
Engelsk 1, trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Buy-side analysis
    • Consists of an individual online quiz, and a written report (6 pages) and oral presentation (10 min + 10 min feedback) carried out in groups
  • Coursework 2: Analyzing Performance
    • Consists of an individual online quiz, and a written hand-in (spreadsheet/slides with analysis + log) and oral presentation (10 min + 10 min feedback) carried out in groups
  • Coursework 3: Forecasting Performance
    • Consists of an individual online quiz, and a written hand-in (spreadsheet/slides with analysis + log) and oral presentation (10 min + 10 min feedback) carried out in groups

Each group is assigned a separate publicly listed case company within a common industry for 3-5 other groups in the class. The case company assigned to a group is analyzed throughout all coursework and is the subject of the final report and presentation for that group.

The coursework requirements will be carried out in groups of 3 students, except for one or two groups of 2 if the number of students is indivisible by 3. These group stay the same throughout the coursework and exam. Changes will be done in agreement with the lecturer on a case-by-case bases.

The aim of the coursework requirements is to work systematically towards producing the content necessary for a good final report and presentation.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Forkunnskapskrav

The exam in the course consists of two parts:

1) A portfolio containing a reworked 10-page (excluding appendices) Sell-side report based on the three written assignments carried out in groups during the coursework requirements. The assignments must be delivered in revised form.

Font and font size: Arial / Calibri / Verdana 12 points. Line spacing 1,5.

2) An oral exam carried out in groups (10 minutes).

The final grade will be based on two equally weighted parts.

All parts of the exam must be passed in order to pass the course.

Læringsutbytte

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

No aids are permitted for the oral exam.

Innhold

Emne 2 er en videreføring av arbeidet med sentrale språklige elementer, men med vekt på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Overgangen til og progresjonen gjennom mellomtrinnet blir tematisert. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsstrukturer står sentralt samt utviklingen av lese- og skrivestrategier. Et gjennomgående tema i dette emnet, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et variert utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

Emne 2 fokuserer på

  • grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
  • utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
  • flerspråklighet som ressurs i språklæringen
  • vurdering av elevenes læringsutbytte med elevdeltakelse
  • kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
  • varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
  • nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
  • læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barne- og ungdomsbøker)

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

Vurdering og eksamen

ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering har to komponenter.

  • En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
  • En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.

Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det er tillatt å medbringe den innleverte skriftlige rapporten fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.

Opptakskrav

Se programplanen.