EPN-V2

ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 1 for Primary School Teachers - Module 2
Studieprogram
Engelsk 1, trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • forstår og er i stand til å forklare et utvalg av biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
  • forstår begrepet proteomikk, prinsippet bak utvalgte analysemetoder og deres bruksområder
  • kan beskrive ulike teknikker for avansert mikroskopi, prinsipper og anvendelsesområder
  • forstår prinsippet for ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig vurdere utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
  • kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
  • kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
  • kan presentere forskningsresultater på vitenskapelig vis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
  • kan designe forsøk innenfor biokjemi og cellebiologi

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratoriearbeid. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd og deler av undervisningen vil være organisert som omvendt undervisning.

Innhold

10 stp overlapp med MABIO4200 Biokjemiske og cellebiologiske metoder.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • tilstedeværelse på introduksjon til emnet
  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer
  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs
  • individuell laboratorierapport etter gitte kriterier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

Tre oppgaver (Assignments):

  • Oppgave relatert til skriving og grammatikk i to deler: (A) individuell språklig analyse av litterære pensumtekster; (B) individuell elevtekstanalyse med omfang på minimum 1000 ord samt minimum tre bidrag i forumdiskusjon om erfaringen med vurderingen av elevtekst.
  • Oppgave i gruppe knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med krav om bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring, med omfang tilsvarende 800-1000 ord tekst.
  • Oppgave i to deler: refleksjon over egen læring og utvikling i studiet (Del 1, 300-500 ord) og individuell plan for utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse (Del 2, ca. 800 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering har to komponenter.

  • En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
  • En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.

Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det er tillatt å medbringe den innleverte skriftlige rapporten fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

  • Emnet bygger på MABIO4110 Molekylær cellebiologi eller tilsvarende.
  • Grunnleggende laboratorietekniske ferdigheter innen biokjemiske og cellebiologiske metoder på bachelornivå.