Programplaner og emneplaner - Student
EMTS1400 Termodynamikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thermodynamics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studiet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan:
- forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
- forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
- gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
- forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
- forklare hva entropi er et mål på.
- utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
- forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
- gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
- forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
- gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
- forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
- beskrive faseoverganger.
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
- benytte tilstandslikninger i beregninger
- beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
- beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
- beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
- bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
- kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger. I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.
Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 av 8 innleveringer, individuelt gjennomført
- 2 laboratoriearbeider i grupper
Vurdering og eksamen
Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Læringsutbytte:
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kjennskap til kunstformidling, kunstformidlingsteori og utstillingsdesign
- har grunnleggende kunnskap om kunstteori og filosofisk estetikk
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere og drøfte ulike kunstneriske uttrykk, utstillings - og formidlingsdesign
- kan utforme en portfolio som representerer eget kunstnerisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunstformidlingsteori og -strategier muntlig, romlig, visuelt og skriftlig
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Obligatorisk oppmøte:
Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.