EPN-V2

EMTS1400 Termodynamikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Thermodynamics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan:

  • forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
  • forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
  • gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
  • forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
  • forklare hva entropi er et mål på.
  • utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
  • forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
  • gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
  • forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
  • gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
  • forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
  • beskrive faseoverganger.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
  • benytte tilstandslikninger i beregninger
  • beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
  • beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
  • beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
  • bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
  • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
  • kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger. I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.

Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 6 av 8 innleveringer, individuelt gjennomført
  • 2 laboratoriearbeider i grupper

Vurdering og eksamen

Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Læringsutbytte:

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kjennskap til kunstformidling, kunstformidlingsteori og utstillingsdesign
  • har grunnleggende kunnskap om kunstteori og filosofisk estetikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere og drøfte ulike kunstneriske uttrykk, utstillings - og formidlingsdesign
  • kan utforme en portfolio som representerer eget kunstnerisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunstformidlingsteori og -strategier muntlig, romlig, visuelt og skriftlig

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Obligatorisk oppmøte:

Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.