Programplaner og emneplaner - Student
EMTS1400 Termodynamikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thermodynamics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
After completing this course the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of this course the student understands:
- basic terms and concepts related to digital technology and society
- the role of technological innovation with regards to consumption, economic growth and sustainable development
- the democratic principles behind inclusion and a universally designed society
- the basic ideas behind of algorithms, and how their use may constrain or enable work processes and other aspects of everyday life
Skills
On successful completion of this course the student can:
- use basic terms and concepts from the curriculum to discuss problems arising at the intersect of technology and society.
- collaborate on problem-solving and complete self-directed student activities in groups
- evaluate and discuss technological and societal aspects of a case in a specific domain
- describe and discuss ethical challenges at the intersection of technology and society, including issues of integration and participation
- identify, respond to and limit the negative impact of unethical and harmful online behaviour
General Competence
On successful completion of this course the student can:
- be a valuable contributor to the design, planning and implementation of new technology
- be a positive agent of change in their own profession and field of study with regards to leveraging the potential of technology
- participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change
- reflect on technology use both within their field and from an interdisciplinary perspective
Forkunnskapskrav
Emnet gir en grundig introduksjon til programmering med Python, med gjennomgang av både teoretiske konsepter og praktiske anvendelser. Studentene vil lære programmering for forskjellige formål, inkludert systemautomasjon, dataanalyse, webutvikling og vitenskapelig databehandling.
Læringsutbytte
Ingen
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende konsepter som syntaks, datatyper, kontrollstrukturer, funksjoner og feilhåndtering
- programmeringsparadigmer og prinsippene for prosedyrisk, funksjonell og objektorientert programmering
- applikasjonsrammeverk og biblioteker og hvordan disse kan anvendes
- prinsipper for ren, vedlikeholdbar kode som følger industristandarder, og testdrevet utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- skrive ren og effektiv kode
- løse problemer ved hjelp av kode, ved å designe algoritmer og implementere løsninger
- initiere, planlegge og levere komplette programvareprosjekter, fra kravanalyse til implementering og testing
- håndtere biblioteker og avhengigheter effektivt ved hjelp av verktøy og virtuelle miljøer
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke algoritmisk, og bryte ned komplekse problemer i håndterbare deler, gjenkjenne mønstre og utforme algoritmer for å løse dem
- gjennomføre rask prototyping med raske kodeiterasjoner for å teste ideer og funksjoner effektivt før endelig utvikling
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Øvinger og forelesninger. Studentene forventes å samarbeide i prosjekter for å simulere virkelige programvareutviklingsmiljøer. Det vil være regelmessige quizer, kodingsoppgaver og medstudentvurderinger for tilbakemelding. Forelesningene vil være både fysiske interaktive økter og videoinstruksjoner i korte leksjoner for å forberede studentene på øvinger og mer utfordrende oppgaver.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Tre individuelle obligatoriske oppgaver.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes, kan denne ikke påklages.
Sensorordning
None over and above the admission requirements