EPN-V2

EMPE2500 Bygningssimulering Emneplan

Engelsk emnenavn
Building Simulation
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i teorien bak, og anvendelse av, digitale verktøy for simulering og evaluering av bygningers energibruk og inneklima. Emnet gir også en helhetlig forståelse av forholdet mellom ytre klima, bygningsfysikk (varme- og lufttransport), arkitektonisk utforming, og tekniske installasjoner, energiforsyning, og energibruk, for å oppnå optimale løsninger for inneklima og miljømål. Hensikten er å utruste studentene med nødvendig teoretisk og digital kompetanse for å velge, dimensjonere og analysere løsninger for nye bygg, og ved oppgradering av eksisterende bygg.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på Byggfaglig innføring (BYFE1201), Termodynamikk (EMTS1400) og komplimenterer Varmetransport (EMTS2300) som går parallelt.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten får grunnleggende kunnskap om:

  • krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
  • anvendt bygningsfysikk
  • bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
  • definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
  • simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
  • sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
  • energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
  • grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
  • håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
  • utføre energimerking av bygg
  • vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
  • jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
  • formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, individuelle øvinger, labortatorie-øvinger i gruppe i ALC rom, samt befaringer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:

  • 7 av 10 individuelle øvinger

Følgende obligatoriske aktiviteter må være gjennomført:

  • 2 av 2 befaringer på byggeplass/bedrift

Vurdering og eksamen

Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et mer helhetlig og avansert nivå. Jordmorfaglig kompetanse omfatter forutsetninger for å utøve forsvarlig jordmoromsorg og inkluderer fagkunnskap, ferdigheter, erfaring, personlige egenskaper, holdninger og moral. I de foregående emnene har studenten stegvis blitt introdusert for jordmors kompetanseområder. I dette emnet skal studenten fokusere på å utvikle helhetlig kunnskap og mestring, slik at hun/han ved studiet slutt kan ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Kliniske studier i dette emnet har en varighet på 7 uker.

Hjelpemidler ved eksamen

Excel og SIMIEN er tilgjengelig under eksamen. Hjelpemidler som formelark vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående forståelse for de ontologiske, epistemologiske og etiske utgangspunkt som danner grunnlag for jordmorprofesjonens kunnskapsområde og virksomhet
  • har avansert kunnskap om hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale biologiske prosesser
  • kan vurdere jordmorfaglige problemstillinger i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmors fag- og funksjonsområde i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer
  • lede eget fag innen forebyggende og helsefremmende arbeid for fødekvinner, familier og nyfødte barn
  • arbeide selvstendig med rådgivning, undervisning og veiledning om foreldreskapets utvikling, kvinners reproduktive helse, seksualitet og familieplanlegging
  • arbeide metodisk for pasientsikkerhet og kvalitet i jordmorfaget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i gjennomføring av avanserte jordmorfaglige arbeidsoppgaver i samarbeid med kvinnen og familien
  • kan utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i sykehus og i hjemmet i samarbeid med de øvrige aktører i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • kan opptre profesjonelt i intime og uforutsette situasjoner
  • kan analysere etiske utfordringer og dilemmaer innen fagfeltet
  • kan forholde seg reflektert og kritisk til kunnskapsutvikling og forskning
  • kan initiere og medvirke i forsknings- og utviklingsarbeid og bidra til nytenkning
  • kan kommunisere og formidle jordmorfaglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner både med fagfellesskapet og til allmennheten
  • kan vurdere og drøfte helsepolitiske utfordringer og føringer innen fødselsomsorg

Emneansvarlig

Wolfgang Kampel