Programplaner og emneplaner - Student
EMPE2500 Bygningssimulering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Simulation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i teorien bak, og anvendelse av, digitale verktøy for simulering og evaluering av bygningers energibruk og inneklima. Emnet gir også en helhetlig forståelse av forholdet mellom ytre klima, bygningsfysikk (varme- og lufttransport), arkitektonisk utforming, og tekniske installasjoner, energiforsyning, og energibruk, for å oppnå optimale løsninger for inneklima og miljømål. Hensikten er å utruste studentene med nødvendig teoretisk og digital kompetanse for å velge, dimensjonere og analysere løsninger for nye bygg, og ved oppgradering av eksisterende bygg.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på Byggfaglig innføring (BYFE1201), Termodynamikk (EMTS1400) og komplimenterer Varmetransport (EMTS2300) som går parallelt.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten får grunnleggende kunnskap om:
- krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
- anvendt bygningsfysikk
- bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
- definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
- simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
- sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
- energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
- grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
- håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
- utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
- utføre energimerking av bygg
- vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
- jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
- formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, individuelle øvinger, labortatorie-øvinger i gruppe i ALC rom, samt befaringer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:
- 7 av 10 individuelle øvinger
Følgende obligatoriske aktiviteter må være gjennomført:
- 2 av 2 befaringer på byggeplass/bedrift
Vurdering og eksamen
Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et mer helhetlig og avansert nivå. Jordmorfaglig kompetanse omfatter forutsetninger for å utøve forsvarlig jordmoromsorg og inkluderer fagkunnskap, ferdigheter, erfaring, personlige egenskaper, holdninger og moral. I de foregående emnene har studenten stegvis blitt introdusert for jordmors kompetanseområder. I dette emnet skal studenten fokusere på å utvikle helhetlig kunnskap og mestring, slik at hun/han ved studiet slutt kan ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Kliniske studier i dette emnet har en varighet på 7 uker.
Hjelpemidler ved eksamen
Excel og SIMIEN er tilgjengelig under eksamen. Hjelpemidler som formelark vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående forståelse for de ontologiske, epistemologiske og etiske utgangspunkt som danner grunnlag for jordmorprofesjonens kunnskapsområde og virksomhet
- har avansert kunnskap om hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale biologiske prosesser
- kan vurdere jordmorfaglige problemstillinger i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmors fag- og funksjonsområde i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer
- lede eget fag innen forebyggende og helsefremmende arbeid for fødekvinner, familier og nyfødte barn
- arbeide selvstendig med rådgivning, undervisning og veiledning om foreldreskapets utvikling, kvinners reproduktive helse, seksualitet og familieplanlegging
- arbeide metodisk for pasientsikkerhet og kvalitet i jordmorfaget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i gjennomføring av avanserte jordmorfaglige arbeidsoppgaver i samarbeid med kvinnen og familien
- kan utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i sykehus og i hjemmet i samarbeid med de øvrige aktører i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- kan opptre profesjonelt i intime og uforutsette situasjoner
- kan analysere etiske utfordringer og dilemmaer innen fagfeltet
- kan forholde seg reflektert og kritisk til kunnskapsutvikling og forskning
- kan initiere og medvirke i forsknings- og utviklingsarbeid og bidra til nytenkning
- kan kommunisere og formidle jordmorfaglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner både med fagfellesskapet og til allmennheten
- kan vurdere og drøfte helsepolitiske utfordringer og føringer innen fødselsomsorg
Emneansvarlig
Wolfgang Kampel