Programplaner og emneplaner - Student
ELPE1300 Elektriske kretser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Electrical Circuits
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler elektriske kretser. Viktige temaer er lineære kretser og hvordan enkle kretser kan konstrueres ut fra spesifikasjoner, likestrøm- og vekselstrøm, og frekvensselektive kretser.
Anbefalte forkunnskaper
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- To individuelle skriftlige innleveringer (1-10 sider hver), med et omfang på ca. 15 timer totalt.
- Én prosjektoppgave i grupper, 1-5 studenter pr gruppe, med et omfang på ca. 10 timer per student.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om de fysiske lover som gjelder for elektriske kretser
- har grunnleggende kunnskap om operasjonsforsterkere
- kan god kunnskap om likestrøms- og vekselstrømskretser
- har god kunnskap om metoder for analyse av likestrømskretser og stasjonære vekselstrømskretser
- kan analysere transiente forhold i RL eller RC-kretser
- har god kunnskap om resistive kretser med operasjonsforsterkere
- har grunnleggende kunnskap om frekvensselektive kretser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre beregninger i likestrøms- og vekselspenningskretser
- kan gjøre beregninger i kretser med operasjonsforsterkere
- kan utlede og bruke transferfunksjoner for frekvensselektive kretser av første orden
- kan anvende instrumenter som voltmeter, amperemeter og oscilloskop
- kan konstruere kretser etter skjema og feilsøke disse
- kan gjøre rede for hvordan en kretsløsning virker
- kan bruke leverandørmanualer og datablad for komponenter
Generelle kompetanse
Studenten
- kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
- kan drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen temaet elektriske kretser
- kan gjøre rede for den historiske utviklingen innen fagområdet elektrisitet
Arbeids- og undervisningsformer
Teoriundervisning, laboratoriearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Fire laboratorieøvinger med tilstedeværelse.
Protokoll må være godkjent etter hver laboratorieøvingen før man forlater laboratoriet.
Vurdering og eksamen
Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Ingen utenom opptakskrav
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
- grunnleggende statistisk behandling av måledata
- konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
- feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
- kalibrering og kalibreringskurver
- hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
- prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
- kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
- kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten:
- har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
- har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
- har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
- har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes
Emneansvarlig
Undervisningen er lagt opp som forelesninger og øvinger.