EPN-V2

ELFT2400 Kybernetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to control systems
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir introduksjon til grunnleggende reguleringsteknikk.

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har grunnleggende kunnskap om reguleringsteknikk, blant annet:

  • systemer representert som differensialligninger, tilstandsrom-modeller og transferfunksjoner
  • linearisering av ikke-lineære systemer
  • blokkdiagrammer og blokkdiagram algebra
  • grunnleggende prinsipper for numerisk simulering
  • stabilitet av tilbakekoblet systemer
  • grunnleggende forståelse av PID-kontrollere, inkludert kontrollinnstilling med eksperimentelle og frekvensresponsmetoder.
  • virkningen av tidsforsinkelser på stabiliteten til kontrollsystemene
  • utforming av første ordens lead og lag-kontrollere
  • foroverkobling og kaskaderegulering
  • observerbarhet og kontrollerbarhet i lineære systemer
  • grunnleggende forståelse av multivariable kontrollteknikker
  • grunnleggende forståelse av tilstandsestimering og observere

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere enkle kontrollsystemer med hensyn til stabilitet og ytelse
  • utforming av regulatorer og tilstandsestimatorer
  • utføre numeriske simuleringer av kontrollsystemer

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet, detaljert forståelse av kontrollsystemer
  • er i stand til å kommunisere aspekter ved kontrollsystemer til andre kollegaer og ikke-ekspertpersoner

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen ut over opptakskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • terminologi og begreper som brukes innenfor feltet visualisering
  • historien bak fagfeltet
  • grunnleggende persepsjonsteori
  • gjøre rede for forskjellige typer informasjon og hva slags visualiseringsteknikker som er hensiktsmessig
  • forklare hvordan store mengder data lettere kan forstås ved hjelp av visualisering
  • forklare typiske begrensninger innen visualisering av komplekse datasett
  • forklare hva slags metoder som kan benyttes for å visualisere forskjellige typer data

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere egenskapene til et datasett og bestemme hva slags visualiseringsmetode som vil være mest hensiktsmessig
  • evaluere hvorvidt et datasett kan forstås bedre ved hjelp av visualisering, og hva slags metode(r) som vil gi best resultat
  • bruke konkrete verktøy til å lage visualiseringer
  • anvende visualisering som et verktøy

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bruke visualisering som virkemiddel til å forstå og formidle komplekse sammenhenger

Vurdering og eksamen

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, workshops og øvingstimer. Studentene jobber selvstendig i grupper (maks 3 personer) og individuelt med konkrete problemstillinger innen visualisering.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • gruppearbeid (maks 3 personer, skriftlig innlevering på 3000-5000 ord)
  • individuelt arbeid (skriftlig innlevering på 3000-5000 ord)

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Sensorordning

Alle.