Programplaner og emneplaner - Student
ELFT2400 Kybernetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to control systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir introduksjon til grunnleggende reguleringsteknikk.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har grunnleggende kunnskap om reguleringsteknikk, blant annet:
- systemer representert som differensialligninger, tilstandsrom-modeller og transferfunksjoner
- linearisering av ikke-lineære systemer
- blokkdiagrammer og blokkdiagram algebra
- grunnleggende prinsipper for numerisk simulering
- stabilitet av tilbakekoblet systemer
- grunnleggende forståelse av PID-kontrollere, inkludert kontrollinnstilling med eksperimentelle og frekvensresponsmetoder.
- virkningen av tidsforsinkelser på stabiliteten til kontrollsystemene
- utforming av første ordens lead og lag-kontrollere
- foroverkobling og kaskaderegulering
- observerbarhet og kontrollerbarhet i lineære systemer
- grunnleggende forståelse av multivariable kontrollteknikker
- grunnleggende forståelse av tilstandsestimering og observere
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere enkle kontrollsystemer med hensyn til stabilitet og ytelse
- utforming av regulatorer og tilstandsestimatorer
- utføre numeriske simuleringer av kontrollsystemer
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet, detaljert forståelse av kontrollsystemer
- er i stand til å kommunisere aspekter ved kontrollsystemer til andre kollegaer og ikke-ekspertpersoner
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen ut over opptakskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- terminologi og begreper som brukes innenfor feltet visualisering
- historien bak fagfeltet
- grunnleggende persepsjonsteori
- gjøre rede for forskjellige typer informasjon og hva slags visualiseringsteknikker som er hensiktsmessig
- forklare hvordan store mengder data lettere kan forstås ved hjelp av visualisering
- forklare typiske begrensninger innen visualisering av komplekse datasett
- forklare hva slags metoder som kan benyttes for å visualisere forskjellige typer data
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere egenskapene til et datasett og bestemme hva slags visualiseringsmetode som vil være mest hensiktsmessig
- evaluere hvorvidt et datasett kan forstås bedre ved hjelp av visualisering, og hva slags metode(r) som vil gi best resultat
- bruke konkrete verktøy til å lage visualiseringer
- anvende visualisering som et verktøy
Generell kompetanse
Studenten kan
- bruke visualisering som virkemiddel til å forstå og formidle komplekse sammenhenger
Vurdering og eksamen
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, workshops og øvingstimer. Studentene jobber selvstendig i grupper (maks 3 personer) og individuelt med konkrete problemstillinger innen visualisering.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- gruppearbeid (maks 3 personer, skriftlig innlevering på 3000-5000 ord)
- individuelt arbeid (skriftlig innlevering på 3000-5000 ord)
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Sensorordning
Alle.