EPN-V2

DTV2200 Figurteater Emneplan

Engelsk emnenavn
Puppet Theatre
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Figurteater
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Figurteater er en kunstform der skuespilleren via sine hender manipulerer/ gir liv til figurer og objekter. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstform eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer.

Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i ulike produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, men også barnehagelærere, pedagoger, og andre interesserte.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.

Studiet består av fire hovedområder:

  • Spill med teaterdukken og objekter
  • Teaterdukken /objektet i det sceniske rommet.
  • Figurteatret og fortellerteknikker.
  • Fagteori og fagdidaktikk.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
  • har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
  • kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner og egenart
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
  • har kunnskap om oppbygging av en forestilling
  • har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
  • har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
  • kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
  • kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
  • kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
  • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
  • kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kjenner til nytenkning innenfor fagområdet figurteater

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet belyser betingelser for barnevernsarbeiderens samhandling og samarbeidsrelasjoner med barn, foreldre og samarbeidspartnere. Institusjonelle, teoretiske og etiske problemstillinger i barnevernsarbeid står sentralt og hvordan dette får betydning for barnevernsarbeiderens posisjon og profesjonsutøvelse. Barnevernets mandat, faglige vurderinger, politiske føringer, samt kryssende lojaliteter kan utløse spenninger og dilemmaer som skal håndteres i arbeidet med barn og foreldre vil bli diskutert. Videre belyses forhold som hemmer og fremmer profesjonell utvikling. Støtte i arbeidsmiljøet og ledelse inngår i emnet.

Undervisningsspråket er norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om sosialpolitiske, institusjonelle og profesjonelle betingelser for samhandling i barnevernet
  • avansert teoretisk kunnskap for å etablere samarbeidsallianser med barn, familier og andre tjenester
  • avansert kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger
  • avansert kunnskap om forhold som hemmer og fremmer profesjonell utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere forhold som har betydning for barnevernsarbeiderens rolleforståelse og yrkesutøvelse
  • analysere og håndtere profesjonsetiske problemstillinger og dilemma
  • analysere sin egen posisjon med utgangspunkt i kjønn, alder, klasse og egen livshistorie og betydning for relasjonen til barn og foreldre

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til egen posisjon og verdier i møte med barn og foreldre og samarbeidspartnere og kan søke veiledning ved behov
  • anvende kunnskap om egen og andre profesjoners kompetanse og ansvarsområder i vurdering av barnets beste
  • anvende kunnskap om deltakelse og medvirkning slik at barn og foreldres rettigheter til dette ivaretas

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesning og studentaktive læringsformer.

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave på 4 sider. Besvarelsen leses og kommenteres muntlig av en eller to medstudenter, før lærer vurderer besvarelsen til godkjent/ikke godkjent.

Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle studentens ferdigheter i akademisk skriving. I arbeid i barnevernet er det avgjørende at de ansatte har gode ferdigheter i å formulere seg presist og dekkende skriftlig.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 45 minutter per kandidat. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Emneoverlapp

Ingen hjelpemidler er tillatt.