EPN-V2

DTV2100 Maskespill Emneplan

Engelsk emnenavn
Acting with Masks
Studieprogram
Maskespill
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -Bevegelsesteater.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det særegne ved regi, instruksjon og spill i maskespill
  • kan velge masker ut i fra den kontekst de skal brukes i
  • har kunnskap til å videreutvikle ferdighetene i spill med ulike typer masker i ulike sammenhenger
  • har kunnskap om å utvikle et regikonsept for maskespill
  • har kunnskap om teoretiske og fagdidaktiske sider ved maskespill
  • har kunnskap om masker i teaterhistorisk, etnisk og kulturell sammenheng
  • har kunnskap om bruk av masker i en teaterproduksjon

Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i spill, regi og instruksjon med ulike typer masker i ulike sammenhenger
  • kan lage masker som fungerer scenisk
  • kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for maske og rom
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
  • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet både kunstnerisk og pedagogisk ferdighet i å instruere og veilede barn, unge og voksne i arbeid med maskespill
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere maskeforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
  • kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet masketeater

Innhold

Etter å ha fullført emnet, forventes det at studentene har oppnådd følgende læringsutbytte, definert med hensyn til kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å kunne engasjere seg i grunnleggende Python-programmering. Studentene vil være godt forberedt for mer avanserte Python-emner og i stand til å anvende sine ferdigheter for å løse virkelige problemer.

Kunnskap:

Studentene kan

  • demonstrere en solid forståelse av de grunnleggende begrepene innen Python programmering, inkludert variabler, datatyper og grunnleggende syntaks.
  • anvende Python til å manipulere tall og strenger, inkludert utføre aritmetiske operasjoner og arbeide med tekstdata.
  • forstå og bruke betingelsesutsagn for beslutningstaking i kodeutførelsen.
  • beskrive og bruke løkker (for og while) for å skape iterative løsninger på problemer.
  • forstå begrepet funksjoner, opprette egendefinerte funksjoner og demonstrere evnen til å kalle og sende argumenter til funksjoner.
  • skille mellom lister, tupler, sett og ordbøker og bruke dem effektivt for lagring og manipulering av data.

Ferdigheter:

Studentene kan

  • utvikle og anvende ferdigheter innen algoritmisk tenkning for å løse enkle programmeringsproblemer ved hjelp av Python.
  • skrive Python-kode som følger beste praksis, inkludert riktig innrykk, navngivningskonvensjoner og kode­dokumentasjon.
  • implementere teknikker for feilhåndtering (try- og except-blokker) for å håndtere unntak og feilsøke problemer i koden.
  • anvende Python for filinndata og filutdata, inkludert lesing fra og skriving til filer.

Generell kompetanse:

Studentene kan

  • anvende Python for å håndtere virkelige problemer og demonstrere evnen til å bryte ned komplekse oppgaver i håndterbare deloppgaver.
  • samarbeide med medstudenter på programmeringsoppgaver, delta i kodegjennomganger og gi konstruktiv tilbakemelding.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk. En stor del av opplæringen vil bestå av praktisk arbeid med maskeproduksjon og spill. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere med masker som å oppleve og skape masketeater.

Ulike masker krever ulik spillestil. Det vil legges til rette for kontinuerlig trening i spill med ulike typer masker.

Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning i både å lage masker som er spillbare og å spille med ulike masker. Instruksjon av medstudenters maskespill er også en nødvendig arbeidsform.

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering i bruk av ulike metoder med teatermasker.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En maskevisning for barn.
  • Utvikle og presentere én maskeforestilling. Studenter som har dokumentert gyldig fravær under deler av dette gruppeprosjektet, gis anledning til å gjennomføre et individuelt prosjekt etter nærmere avtale med faglærer for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Delta i minimum fire interne gruppevisninger.
  • Å se profesjonelle teaterforestillinger med bruk av masker.

Studentene må selv besørge utgifter til bygging av masker.

Obligatorisk oppmøte

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Vurdering i læringsløpet - individuell

Gjennom et praktisk-teoretisk arbeid skal studenten utvikle evner som viser studieprogresjon og aktivitet i læringsløpet. Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i dette arbeidet. Følgende to praktiske oppgaver utgjør vurdering i læringsløpet:

  • Bygging av maske, deltagelse og spill inkludert første presentasjon for barn.
  • Deltagelse og spill med nøytrale masker, larve masker, halve masker og deltagelse og spill i -Maske solo-.

Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Kvaliteten på fire masker bygget i løpet av læringsløpet (studenten velger selv hvilke fire masker som skal vurderes).
  • I hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i maskespill.

Vurdering i læringsløpet teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til maskespill og aktuell teori. Oppgaven har et omfang på 3000 ord (+/- 10%).

Utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis tre ukers forberedelsestid.

Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Forestillingens kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe.
  • Gruppens refleksjoner og analyse av forestillingen.
  • Evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
  • Utførelsen av maskene.

Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

1. Vurdering i læringsløpet - individuell

Vurdering i læringsløpet gjøres av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.

2. Utviklingsoppgave - individuell

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor anvendes jevnlig.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Praktisk utøvende eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.

Emneansvarlig

Dette emnet er utformet for å gi studenter et solid grunnlag i Python, et allsidig og mye brukt programmeringsspråk kjent for sin enkelhet og lesbarhet. I løpet av dette emnet vil studentene begi seg ut på en spennende reise for å lære grunnleggende prinsipper i Python-programmering. Ved emnets slutt vil studentene ha en solid forståelse av Python's kjernekonsepter og være godt forberedt til å utforske mer avanserte emner og anvendelser innen Python.

Emneoverlapp

Forelesninger og øvinger.