Programplaner og emneplaner - Student
DPKH6100 Digitale produkter i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital products in arts and crafts
- Studieprogram
-
Digitale produkter i kunst og håndverkVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
- kan gjøre rede for farmasøytiske tjenester
- kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
- kan gjøre rede for informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
- kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
- kan gjøre rede for sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk
- har kjennskap til klinisk utprøving av legemidler med tilhørende innsamling av og krav til dokumentasjon
- kjenner til begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
- kjenner til import, økonomi og prissetting av legemidler
- kjenner til forskningsprosessene i prekliniske og kliniske studier, kravene for godkjenning av legemidler og plantebaserte midler og hvordan legemidler markedsføres
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
- kan anvende epidemiologiske begreper
- kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
- kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse for legemiddelrelaterte problemer ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
- kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
- kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
- kan bidra til innovasjon og entreprenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
Læringsutbytte
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminarer, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med oppgaver.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i obligatorisk timeplanlagt og veiledet gruppearbeid
- Digital historiefortelling i gruppe på inntil 4 studenter
- Prosjektoppgave i gruppe 4-6 studenter med pitch om innovasjon og entreprenørskap
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min, med inntil én times forberedelse
Vurdering og eksamen
Kalkulator
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Sensorordning
Emnets fagsammensetning, angitt med studiepoeng:
- Samfunnsfarmasi 4 stp
- Epidemiologi 3 stp
- Statistikk 3 stp
Opptakskrav
- 10 studiepoeng overlapp med FARMA3100 Samfunnsfarmasi og epidemiologi